خامنه‌ای: برخی وزرای کابینه پزشکیان را تایید و بر برخی تاکید کردم

رهبر جمهوری اسلامی از مسئولان خواست با تصویب قوانین لازم زمام فضای مجازی را در دست بگیرند

دیدار رسمی اعضای دولت چهاردهم با رهبر جمهوری اسلامی‌ــ khamenei.ir

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حدود یک هفته پس از سخنان جنجال‌برانگیز مسعود پزشکیان در مجلس درباره انتخاب وزرا با نظر او، گفت که برخی وزرای دولت چهاردهم را «تایید» و بر برخی «تاکید» کرده است با این حال مدعی شد که بیشتر اعضای هیئت دولت را نمی‌شناخته و درباره آنان نظری نداده است.

مسعود پزشکیان روز چهارشنبه ۳۱ مرداد در جریان رای اعتماد نمایندگان مجلس به کابینه‌اش، طی سخنانی گفت که وزرا را با تایید خامنه‌ای و نهادهای امنیتی انتخاب و معرفی کرده است. او حتی گفت که برخی وزرا از جمله وزیر ارشاد، وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور خارجه با دستور و به خواست رهبر جمهوری اسلامی انتخاب شده‌اند.

این سخنان واکنش‌های زیادی در پی داشت و بسیاری آن را نشانه افول جمهوریت در ایران دانستند. از طرفی افرادی مانند علی مطهری افشا کردند که چنین رویه‌ای از پیش نیز وجود داشت و پزشکیان تنها واقعیت‌های پشت پرده را بازگو کرده است. کسانی چون حسام‌الدین آشنا نیز به پزشکیان کنایه زدند و او را «رئیس‌الوزرا» نامیدند.

در این میان، رسانه‌های منتسب به علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران نیز بیکار نماندند و به رئیس دولت چهاردهم بابت «هزینه کردن از رهبری» تاختند. در این راستا، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، ادعا کرد: «اظهارات پزشکیان درباره انتخاب وزیران با هماهنگی رهبری واقعیت نداشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرانجام علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه ششم شهریور در دیدار با اعضای دولت چهاردهم به این مناقشه وارد شد و ادعا کرد که بیشتر اعضای کابینه پزشکیان را نمی‌شناخته است. او گفت: «آقای رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیران با بنده مشورت کردند، من افرادی را که صلاحیتشان از طرق موردوثوق به ما رسیده بود، تایید و برخی را هم تاکید کردم. اما تعداد بیشتری را نمی‌شناختم و گفتم نظری ندارم.»

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال گفت اینکه پزشکیان توانست مجلس را «قانع» کند، یک «موفقیت بزرگ» بود، زیرا «در دولت‌های گذشته گاهی تا نزدیک یک ماه یا بیشتر طول می‌کشید و دولت نمی‌توانست شکل بگیرد چرا که همه وزرا از مجلس رای اعتماد نگرفته بودند».

خامنه‌ای در ادامه سخنانش، اعضای کابینه پزشکیان را «مقام‌های عالی‌رتبه» کشور خطاب کرد و گفت «کمک و حمایت» از آنان را «وظیفه» خود می‌داند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت، ابراهیم رئیسی را با امیرکبیر مقایسه کرد و ضمن اشاره به اینکه هر دو آن‌ها سه سال در قدرت بودند، مدعی شد رئیسی در سه سال ریاستش «کارهای خوبی را پایه‌گذاری کرد که ثمره‌اش بعدها دیده می‌شود».

خامنه‌ای ضمن توصیه به مقام‌های دولت چهاردهم برای استفاده از «ظرفیت‌های طبیعی، جغرافیایی و انسانی»، ادعا کرد که در نتیجه «ظرفیت سیاسی» جمهوری اسلامی، دیگر برخلاف گذشته ایران را با قالی و نفت نمی‌شناسند، بلکه با «علم، پیشرفت نظامی، قدرت منطقه‌ای و عمق راهبردی» در دنیا شناخته می‌شود.

او بدون اشاره به پول‌پاشی بین گروه‌های نیابتی مدعی شد که «توانایی تاثیرگذاری روی کشورهای دنیا» از «فرصت‌های» جمهوری اسلامی است.

خامنه‌ای در ادامه سخنانش، به قول‌های پزشکیان مبنی بر استفاده از کارشناسان در امور اجرایی اشاره کرد و گفت: «بنده عقیده‌ راسخ دارم به قضیه‌ رجوع به کارشناس؛ منتها یک نکته‌ای اینجا وجود دارد که گاهی اوقات در مواردی ته‌نشین‌های ذهنی غلط یک کارشناس با ادبیات کارشناسی می‌آید در میدان و نظرات غلط حاکم بر ذهن یا خصوصیات اخلاقی او را به شما تحمیل می‌کند.»

رهبر جمهوری اسلامی با مسدود کردن امکان استفاده از منتقدان در امور اجرایی کشور به اعضای دولت دستور داد کسانی را به‌عنوان همکار انتخاب کنند که «جوان، مومن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه» باشند.

او از مسعود پزشکیان خواست ۱۰۰ «جوان مومن، پرانگیزه، انقلابی و متعهد» را در دولتش به کار بگیرد و در پایان کار دولت آن‌ها را تحویل کشور بدهد.

خامنه‌ای به رئیس دولت چهاردهم و اعضای کابینه‌اش توصیه کرد به سفرهای استانی بروند و به انتقادهایی که این اقدام‌ها را «عوام‌گرایی» می‌دانند، «اعتنایی» نداشته باشند.

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش به شتاب پیشرفت فناوری از جمله هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت که به‌رغم استفاده دستگاه‌های نظامی و غیرنظامی از هوش مصنوعی، نباید «فریب» خورد، زیرا «در مسئله‌ هوش مصنوعی بهره‌بردار بودن امتیاز نیست، لایه‌های عمیقی دارد و باید در آن لایه‌ها مسلط شد. آن لایه‌ها دست دیگران است».

خامنه‌ای انرژی هسته‌ای را از اولویت‌های زیرساختی و ضروری خواند و مدعی شد تردید درباره فواید انرژی هسته‌ای «ناوارد» است.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه بار دیگر ادعای سابقش درباره «رها و ول» بودن فضای مجازی را تکرار کرد و گفت که این مسئله از نبود «حکمرانی قانونمند» ناشی می‌شود. او از مسئولان دولتی خواست با تصویب «قانون موردنیاز» در این زمینه «زمام کار» را به دست گیرند.

خامنه‌ای به بازداشت موسس تلگرام در فرانسه اشاره کرد و مدعی شد که «در همه دنیا با جدیت این کار را می‌کنند» و پاول دوروف نیز به دلیل «نقض حکمرانی فرانسه» در این کشور بازداشت شد.

خامنه‌ای ادعا کرد سخنانش درباره فضای مجازی «روشن» است و به‌رغم «فهم غلط» برخی از حرف‌هایش، باور دارد که «اگر فضای مجازی در کشور قانونمند شود، تبدیل به فرصت خواهد شد، اما بدون حکمرانی قانونمند، تهدید است».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه با تکرار سیاست‌های جمعیتی‌ مدنظرش، از وزیر بهداشت دولت چهاردهم خواست «جلو موانع افزایش جمعیت» را بگیرد.

او درباره سیاست خارجی نیز گفت: «منافاتی ندارد که در جایی با دشمن تعامل کنیم، بلکه مسئله این است که نباید به او امید بست و اعتماد کرد.»