ایالات متحده شهروند ایرانی-آمریکایی را به اتهام صادرات قطعات پهپاد به ایران بازداشت کرد

غلامرضا گودرزی در چندین بار سفری که به ایران داشت، قطعات هواپیما و سایر اقلام را در ساک خود گذاشت و به قسمت بار هواپیما فرستاد.

ایالات متحده شهروند ایرانی-آمریکایی را به اتهام صادرات قطعات پهپاد به ایران بازداشت کرد

بنابر اعلام وزارت دادگستری ایالات متحده، غلامرضا گودرزی، مشهور به ران گودرزی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت به اتهام قاچاق قطعات و اجزای پهپاد و هواپیما برای نخستین بار در دادگاه ناحیه‌ای تگزاس حاضر شد.

این شهروند ۷۶ ساله ساکن پورتر ایالت تگزاس در روز نهم شهریور ماه در پی یک شکایت کیفری در فرودگاه بین‌المللی جورج بوش بازداشت شده بود.

بنابر اسناد دادگاه، گودرزی از آذرماه سال ۱۳۹۹ تا ۱۴ تیرماه سال جاری قطعات هواپیما و پهپاد و همچنین قطعات مورد استفاده در حفاری و صنعت نفت را به صورت غیرقانونی به ایران صادر می‌کرد.

بنابر این اسناد، گودرزی قطعات را از تولیدکنندگان آمریکایی می‌خرید و معمولا از طریق دبی آن‌ها را به ایران می‌فرستاد.

او حتی در چندین بار سفری که به ایران داشت، قطعات هواپیما و سایر اقلام را در ساک خود گذاشت و به قسمت بار هواپیما فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گودرزی طی ایمیل‌های متعددی که با تامین کنندگان و مشتریان رد و بدل کرده است، اذعان داشته که به دلیل تحریم‌ها ارسال قطعات به ایران ممکن نیست.

در شکایت کیفری مطرح شده علیه گودرزی آمده است که مقامات آمریکا در چندین مورد بازرسی چمدان‌های او قطعات و اجزای متعددی از هواپیما را که در داخل لباس‌ها پنهان شده بود، پیدا کردند. برخی از اقلام دارای ویژگی‌های منطبق با قطعات پهپاد و همچنین قطعات قابل استفاده در موتور الکتریکی و ژنراتور بودند.

در صورت محکومیت غلامرضا گودرزی، او ممکن است با مجازات تا ۱۰ سال حبس و جریمه نقدی حداکثر ۲۵۰ هزار دلاری مواجه شود.

بیشتر از جهان