اولین «جراحی» دولت پزشکیان؛ نان کارتی بین ۴۰ تا ۶۶ درصد گران شد

بالا رفتن چراغ خاموش نرخ نان آزاد مقدمه‌ای برای افزایش قیمت نان کارتی بود

چند فرد در نوبت خرید نان بربری کارتی‌ــ خبر فوری

دولت مسعود پزشکیان در نخستین گام از جراحی اقتصادی که پیش‌تر وعده‌ داده بود، نرخ نان سهمیه‌بندی را در تهران تا بیش از ۶۰ درصد افزایش داد. افزایش رسمی نرخ نان کارتی در تهران چندین هفته پس از افزایش غیررسمی قیمت نان آزاد و انکار دولتی‌ها اعلام می‌شود.

بر مبنای گزارش رسانه‌های داخلی ایران، در قیمت‌گذاری جدید، بهای نان سنگک ساده از سه هزار تومان به پنج هزار تومان و قیمت نان بربری ساده با آرد درجه ۱ از هزار و ۸۰۰ تومان به دو هزار و ۵۰۰ تومان رسید. به همین ترتیب بهای بربری ساده با آرد درجه ۲ نیز که پیش‌تر دو هزار و ۵۰۰ تومان بود، سه هزار و ۵۰۰ تومان شد. قیمت نان لواش با آرد درجه ۱ هم از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان تغییر کرد و بهای نان لواش درجه ۲ از ۶۵۰ تومان به ۹۰۰ تومان افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت نان سنتی تافتون با آرد درجه ۱ نیز از ۹۰۰ تومان به یک هزار و ۲۶۰ تومان رسید. نان تافتون درجه ۲ نیز که قبلا هزار و ۲۰۰ تومان بود، به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. علاوه بر آن، قیمت نان ماشینی تافتون با آرد نوع ۱ هم از ۷۰۰ تومان به ۸۵۰ تومان رسید. نوع ۲ همین نان هم که پیش از این هزار تومان بود، هزار و ۲۰۰ تومان شد.

فاطمه نظری، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، با اعلام نرخ‌های جدید نان کارتی به صداوسیما گفت که شکل عرضه نان کنجدی هم تغییر کرده است؛ به این ترتیب که در کارتخوان‌های عرضه نان، برای خرید کنجد قسمت جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است و مشتریان می‌توانند از این بخش به ازای هر نان از ۱۰ تا ۳۰ گرم کنجد خریداری کنند و نانوا با نظر مشتری از این کنجد در پخت نان استفاده می‌کند.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران، رعایت نرخ‌های مصوب جدید را برای نانوایان الزامی اعلام کرد و گفت: «با افزایش نظارت با هرگونه گران‌فروشی و کم‌فروشی برخورد می‌شود.»

بررسی قیمت‌های قدیم و جدید انواع نان نشان می‌دهد که بهای نان لواش ۴۰ درصد، نان بربری ۳۹ درصد و نان سنگک ۶۶ درصد در عرض یک روز بالا رفته است. حال‌ آنکه حدود یک هفته قبل، مسعود پزشکیان در جمع فعالان اقتصادی مشهد ادعا کرد که هرگونه جراحی اقتصادی را تنها با جلب رضایت مردم انجام می‌دهد.

طی هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از افزایش قیمت نان آزاد در تهران و برخی استان‌های دیگر منتشر شد و قیمت نان سنگک آزاد با رشد دو برابری از پنج هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسید. قیمت نان بربری آزاد هم که سه هزار تومان بود، پنج هزار تومان شد و بهای نان تافتون نیز با افزایش دو برابری به دو هزار تومان رسید.

با این حال، مسئولان دولتی مدعی بودند که افزایش نرخ نان آزاد «غیرقانونی» و «تخلف» است اما اکنون نرخ‌‌ جدید انواع نان که افزایش ۴۰ تا ۶۶ درصدی قیمت‌ها را نشان می‌دهد، از این موضوع پرده برمی‌دارد که بالا رفتن چراغ‌خاموش نرخ نان آزاد مقدمه‌ای برای افزایش قیمت نان کارتی بوده است.

دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ یارانه نان را ۱۴۳ هزار میلیارد تومان تعیین کرد، حال‌ آنکه از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، اعتبار موردنیاز یارانه نان در سال جاری حداقل ۱۷۸ هزار میلیارد تومان و حداکثر ۱۹۲ هزار میلیارد تومان است. این ارقام نشان می‌دهد که دولت با آگاهی از اینکه اعتبار پیش‌بینی‌شده برای نان کافی نیست، از افزایش بودجه آن خودداری کرد تا در میانه سال، افزایش قیمت این کالای راهبردی را کلید بزند؛ اتفاقی که سرانجام در نیمه دوم شهریورماه رخ داد.

نان غذای اصلی مردم ایران است و از آن به‌عنوان «قوت غالب» هم نام برده می‌شود. افزایش قیمت این کالای راهبردی برای مردمی که بضاعت خرید دیگر اقلام خوراکی را به‌طور میزان قابل‌توجهی از دست داده‌اند، دردسرساز است و به کوچک‌تر شدن سفره‌ خانواده‌های کم‌درآمد منجر می‌شود.