در مناظره کامالا هریس و دونالد ترامپ منتظر چه چیزی باشیم؟

این مناظره مهم در شرایطی برگزار می‌شود که حمایت از نامزد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها بسیار نزدیک است

نخستین و شاید تنها مناظره دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان و کامالا هریس، نماینده دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده سه‌شنبه (ساعت ۹ شب به‌وقت شرق آمریکا و ۴:۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت تهران) به میزبانی شبکه ای‌بی‌سی نیوز در فیلادلفیا برگزار می‌شود.

وب‌سایت خبری پی‌بی‌اس نیوز در گزارشی، به مهم‌ترین نکاتی که هنگام تماشای این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای باید به آن‌ها توجه کرد، اشاره کرده است.

۱ــ آمادگی نامزدها

شعار کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ یعنی «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم»، حاکی از جهان‌بینی او است. با این حال یکی از ویژگی‌های شخصیتی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را نادیده می‌گیرد: اینکه او سنت‌ها را زیر پا می‌گذارد و به جای آن به غریزه‌ و باورهای شخصی خود تکیه می‌کند.

خودباوری و اعتماد ترامپ به غرایزش از هر آماده‌سازی بالقوه دیگر برای حضور در رویدادهایی مانند مناظره موثرتر است. طبق اطلاعاتی که از کارزار نامزد جمهوری‌خواهان منتشر شده است، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مناظره‌های ساختگی را که از پیش خود را برای آن‌ها آماده کرده باشد، انجام نمی‌دهد بلکه تنها به مسائل و پرسش‌های اساسی احتمالی می‌پردازد.

بر اساس آنچه اعلام شده، جیسون میلر، مشاور ارشد او که به دلیل فعالیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای شهرت دارد، مسئول آماده‌سازی ترامپ پیش از مناظره بوده است. تصاویری که از این آماده‌سازی منتشر شدند، بسیار ساده بودند؛ یک تیم کوچک که کنار ترامپ پشت میز نشسته‌اند.

تولسی گبرد، نماینده سابق کنگره از هاوایی، نیز از جمله کسانی است که در این مسیر به ترامپ کمک می‌کند. یک مقام ارشد کارزرار ترامپ به این رسانه گفته که گبرد با توجه به اینکه یک زن است، برای این هدف انتخاب شده است. برخی منابع هم گفتند که مت گاتز، نماینده کنگره، مشاور کلیدی در آماده‌‌سازی مناظره ترامپ است و از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا سوالات چالشی می‌پرسد.

اما در سوی دیگر، به نظر می‌رسد که کامالا هریس برای مناظره ای‌بی‌سی‌ نیوز به‌شدت تحت آموزش‌ است. طبق گزارش نیویورک تایمز و برخی دیگر از منابع، هریس در یک مناظره ساختگی با نورپردازی مشابه شبکه‌های تلویزیونی تمرین کرده و مشاوری که لباس ترامپ را پوشیده و نقش ترامپ را بازی می‌کرده، روبروی او قرار گرفته است.

این دو رویکرد متضاد سه‌شنبه شب مقابل هم قرار خواهند گرفت و باید دید که کدام می‌توانند نظر مخاطبان را بیشتر جلب کنند.

۲ــ اهمیت کلیدی ۳۰ دقیقه اول

درباره اینکه چه بخش‌هایی از مناظره‌ها بیشتر اهمیت دارند، نظرهای زیادی وجود دارد اما اکثرا موافق‌اند که شروع بحث‌ها حساس‌ترین و شاید مهم‌ترین بخش ماجرا باشد.

به اعتقاد این گروه، ۳۰ دقیقه اول هم زمانی است که بیشترین مخاطب را دارد و در عین حال زمانی است که برداشت مخاطب از نامزدها شکل می‌گیرد.

در انتخابات ۲۰۲۰، نیویورک‌تایمز عادات بینندگان را در مناظره‌ها ردیابی کرد و دریافت که بیشتر مخاطبان حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اول مناظره را تماشا کردند و تعداد تماشاگران پس از ۴۰ دقیقه، به طرز محسوسی کاهش یافت.

اهمیت دقایق ابتدایی مناظره برای ترامپ و هریس را باید با ضرایب بسیار بالاتری در نظر گرفت زیرا نه‌تنها این اولین بار است که دو رقیب با هم مناظره می‌کنند، بلکه اولین باری است که در قامت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری رسما با هم ملاقات می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، هریس اولین بار است که پس از اعلام نامزدی برای ریاست‌جمهوری در یک صحنه عمومی مناظره می‌کند و این اولین مناظره او از زمان انتخابات ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

البته تعداد مناظره‌های ترامپ نیز در این مدت چندان بیشتری نبوده اما پیروزی اخیر او مقابل جو بایدن برای او اعتماد به نفس بیشتری به ارمغان آورده است.

در آخرین مناظره بایدن و ترامپ در ماه ژوئن، نیز ۳۰ دقیقه اول بسیار مهم بود و در همان زمان کوتاه مشخص شد که بایدن عملکرد خوبی نخواهد داشت. وقتی حدود ۲۱ دقیقه پس از مناظره، ترامپ به طعنه گفت که «واقعا نمی‌دانم او در پایان آن جمله چه گفت. فکر نمی‌کنم خودش هم بداند چه گفته است»، این برداشت در ذهن‌ها ماند و در نهایت به انصراف بایدن از دور رقابت‌های انتخاباتی منجر شد.

۳ــ مسائل سیاسی چالش‌برانگیز

هر دو نامزد یکسری وعده‌ها به هوادارانشان داده‌اند، اما هر دو در توضیح دقیق اینکه چگونه می‌خواهند به اهدافی که ترسیم کرده‌اند، دست یابند، کاستی‌هایی دارند. از این رو، در مناظره سه‌شنبه شب مباحث سیاسی چالش‌برانگیزی در پیش خواهد بود.

به عنوان مثال، ترامپ در مورد طرحش برای اخراج گروهی مهاجران غیرقانونی جزئیات کمی ارائه کرده است. او تنها می‌گوید که این موضوع را به مجریان قانون محلی و گارد ملی واگذار خواهد کرد اما مشخص نیست که بودجه آن را چگونه تامین می‌کند، دقیقا کدام افراد ابتدا اخراج می‌شوند و چه دستورالعمل‌هایی تعیین می‌کند که مجری قانون چگونه فردی را که باید اخراج شود، شناسایی کند.

از سوی دیگر کامالا هریس نیز هنوز یک سیاست مهاجرتی جامع ترسیم نکرده است. او گفته که از لایحه مهاجرت دوحزبی که در کنگره متوقف مانده است، همچنان حمایت می‌کند. اما این لایحه در عین حال که عمدتا به پناهندگی و نیازهای فوری در مرزها می‌پردازد، به بسیاری از مسائل دیگر در سیستم مهاجرت اشاره نمی‌کند، از جمله ویزا برای کارگران کشاورزی و سایر مقوله‌های مهاجرت قانونی.

۴ــ چه کسی خونسردی‌اش را از دست می‌دهد؟

به نظر می‌رسد در این برهه سیاسی حساس که احساسات و شخصیت نامزدها اهمیت زیادی دارد، تاثیرگذارترین عامل ممکن می‌تواند این برداشت ناملموس باشد که چه کسی خونسردتر و مسلط‌تر است.

منابعی در کارزار ترامپ معتقدند آرامش نامزد آن‌ها در مناظره مقابل بایدن بسیار مهم بود. حالا سوال این است که آیا ترامپ می‌تواند در برابر کامالا هریس هم ۹۰ دقیقه آرام بماند؟

کامالا هریس ممکن است به اندازه ترامپ تجربه مناظره ملی نداشته باشد اما او یک دادستان ماهر است که سال‌ها در حال تجزیه و تحلیل نقاط ضعف مخالفانش در موقعیت‌های دشوار کلامی بوده است.

بنابراین، با توجه به اینکه در مناظره میان این دو رقیب، فقط میکروفون فردی که به سوال پاسخ می‌دهد، روشن است، به نظر می‌رسد نباید تنها به گفت‌وگوها گوش کرد، بلکه باید دو نامزد را تماشا هم کرد و دید زبان بدن هر کدام چه چیزی برای گفتن دارد.

بیشتر از جهان