اعتراض به طالبان؛ تکواندوکار افغان تحت حمایت پلیس فرانسه قرار گرفت

تدابیر امنیتی پلیس فرانسه باعث شد تمرین‌های ورزشی مرضیه حمیدی متوقف شود

مرضیه حمیدی در حال تمرین تکواندو در فرانسه‌- MarziehHamidi/X@

مرضیه حمیدی، یکی از تکواندوکاران مطرح افغانستان، پس از اعتراض به رفتار طالبان در قبال زنان، تحت حمایت پلیس فرانسه قرار گرفت.  

این قهرمان ۲۱ ساله که پس از سلطه مجدد طالبان در افغانستان در سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد، به رادیو فرانسه گفت که از زمان انتشار ویدیویی درباره اعمال آپارتاید جنسیتی طالبان در افغانستان در اواخر ماه اوت، پیام‌های تهدیدآمیز متعددی دریافت کرده است. 

حمیدی در آن ویدیو که در یکی از از خیابان‌های پاریس فیلمبرداری شده، محدودیت‌های طالبان در مورد پوشش زنان، تحصیل و سایر آزادی‌های اساسی از جمله ورزش کردن آن‌ها را محکوم کرد. 

این ویدیو در شبکه ایکس هزاران بار بازنشر شد.

پس از این ویدیو، مرضیه حمیدی در مصاحبه با یک خبرنگار در مورد تیم ملی کریکت افغانستان اظهارنظر کرد و پس از آن بود که شمار پیام‌های تهدیدآمیز افزایش یافت. 

حمیدی در آن مصاحبه گفته بود که بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان در حال «عادی‌سازی» طالبا‌ن‌اند و نماینده زنان افغان نیستند. او تصریح کرد: «پس برای من، آن‌ها یک تیم کریکت تروریستی‌اند، نه یک تیم ملی.» 

پخش این مصاحبه در یوتیوب واکنش‌های زیادی به همراه داشت. مرضیه حمیدی گفت: «روز بعد در خانه‌ بودم که اولین تماس را دریافت کردم. تماس از مردی پشتوزبان بود که به من گفت: آدرست در پاریس را دارم، فقط بدان که پیدایت خواهم کرد.» 

حمیدی افزود که سه روز پس از انتشار این مصاحبه، از حدود سه هزار شماره مختلف در فرانسه، سایر کشورهای اروپایی، افغانستان، پاکستان، مالزی و دیگر کشورها پیام‌های تهدید‌آمیز دریافت کرده است.  

این تکواندوکار با وکیلش تماس گرفت و سپس پلیس از اوایل ماه سپتامبر حمیدی را تحت حمایت ویژه قرار داد.   

او می‌گوید: «حالا من تحت حمایت پلیسم، اما آزادی و امنیتم را از دست داده‌ام. دیگر در پاریس احساس امنیت نمی‌کنم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که شماره تلفنش را تغییر داده، اما از طریق شبکه‌های اجتماعی همچنان با آزار و اذیت مواجه است.  

با وجود تهدید طالبان و هواداران این گروه، مرضیه حمیدی در ایکس و اینستاگرام فعال است و پست می‌گذارد. او گفت: «اگر در خانه بمانم و گریه کنم و فقط غمگین و ترسیده باشم، ‌آن‌ها پیروز می‌شوند.» 

از سوی دیگر، پیام‌های حمایتی فراوانی هم از زنان و دختران داخل افغانستان به مرضیه حمیدی رسیده است. او گفت: «آن‌ها به من گفتند که نمی‌توانند در افغانستان صدایشان را بلند کنند و می‌خواهند من صدای آن‌ها باشم.» 

تدابیر امنیتی پلیس فرانسه باعث شد که تمرین‌های ورزشی مرضیه حمیدی متوقف شود. او دوشادوش تکواندوکاران تیم ملی فرانسه تمرین می‌کرد و توانسته بود در مسابقات ملی تکواندو فرانسه مقام سوم را کسب کند. 

بیش از سه سال از سلطه مجدد طالبان در افغانستان می‌گذرد و طالبان تمام فعالیت‌‎های ورزشی زنان را ممنوع اعلام کرده‌اند.  

بیشتر از ورزش