ضربه‌ روانی در کودکی مشکلات سلامت به بار می‌آورد

استرس دوران کودکی بر متابولیسم زنان بیش از مردان تاثیر می‌گذارد

تصویر تزئینی، زوجی در حال مشاجره‌اند و کودک گوش‌هایش را گرفته است- Canva

نتایج مطالعه‌ای جدید هشدار می‌دهد که محرومیت، بی‌توجهی و آزار دیدن در دوران کودکی در دراز‌مدت خطرات ابتلا به مشکلات سلامت را به‌دنبال دارد. 

دکتر جورج اسلاویچ، محقق ارشد و مدیر آزمایشگاه ارزیابی و مطالعه استرس در دانشگاه  یوسی‌ال‌ای کالیفرنیا، می‌گوید: «امروزه عامل اصلی ۹ مورد از هر ۱۰ مرگ در ایالات متحده استرس است. زمان آن رسیده که این آمار و ارقام را جدی بگیریم و غربالگری استرس را در تمامی کلینیک‌های کودکان و بزرگسالان سراسر آمریکا آغاز کنیم.» 

یو‌اس‌نیوز می‌نویسد محققان در این مطالعه، که در مجله «مغز، رفتار و ایمنی» (Brain, Behavior and Immunity) منتشر شده است، داده‌های بیش از دو هزار و ۱۰۰ شرکت کننده را در مطالعه طولانی‌مدت موسسه ملی پیری تجزیه و تحلیل کردند. این گروه تحقیقاتی آسیب‌های مختلفی را که شرکت‌کنندگان از دوران کودکی‌شان گزارش کرده بودند، ازجمله مشکلات مالی، آزار، بی‌توجهی، جابه‌جایی‌های مکرر، جدا زندگی کردن از والدین، بررسی کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه براین، شرکت‌کنندگان نمونه‌هایی ارائه کردند که به محققان امکان می‌داد ۲۵ نشانگر زیستی مختلف بیماری را بررسی‌کنند. آن‌ها همچنین اعلام کردند که آیا به ۲۰ بیماری اصلی مختلف مبتلا شده‌‌اند یا نه. محققان با توجه به نتایج، دریافتند که اثر استرس میان زنان و مردان متفاوت است، و استرس دوران کودکی بر متابولیسم زنان بیش از مردان تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که آزار و سوءاستفاده عاطفی و بی‌توجهی بر اختلالات خونی، سلامت روانی و رفتاری و مشکلات تیروئید در مردان بیش از زنان تاثیرگذار است. 

اسلاویچ می‌گوید که این یافته‌ها نشان می‌‌دهد بررسی سوابق استرس افراد برای ردیابی بهتر مشکلات سلامت در آینده ضروری است. او در خبرنامه دانشگاه یوسی‌ال‌ای اعلام کرد که بیشتر افرادی که با استرس‌های قابل‌توجه یا آسیب‌ها در دوران آغازین زندگی‌شان مواجه بوده‌اند، هرگز ارزیابی نمی‌شوند و این یافته‌ها اهمیت غربالگری استرس را برجسته می‌کند. این نتایج محققان را به رویکرد پزشکی دقیق براساس جنسیت و مشخصه‌های استرس خاص بیماران سوق می‌دهد.   

بیشتر از بهداشت و درمان