سوئد: ایران مسئول ارسال هزاران پیامک انتقام‌جویی از قرآن‌سوزی است

اوت ۲۰۲۳، رسانه‌های سوئدی گزارش دادند که تعداد زیادی از مردم این کشور پیام‌هایی دریافت کردند که از آن‌ها می‌خواست از افرادی که قرآن را می‌سوزانند انتقام بگیرند

واکنش مسلمانان به قرآن‌سوزی در سوئد‌ــ Ahmad AL-RUBAYE / AFP

مقام‌های سوئدی روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی ایران را متهم کردند که مسئول ارسال هزاران پیامک به مردم این کشور برای انتقام‌گیری از عاملان آتش زدن قرآن در سال ۲۰۲۳ بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌ها در استکهلم گفتند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پس از چند مورد آتش‌زدن قرآن در ملاعام، با حمله‌ای سایبری در سال ۲۰۲۳ یک سرویس پیامکی را هک کرد و «حدود ۱۵ هزار پیامک به زبان سوئدی» ارسال کرد.

متس لیونگ‌کویست، دادستان ارشد سوئد، گفت که تحقیقات اولیه سازمان امنیت داخلی سوئد نشان داد که جمهوری اسلامی «از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعات یک شرکت سوئدی را هک و به ارسال پیام کوتاه به شهروندان سوئد اقدام کرد». او نام این شرکت سوئدی را اعلام نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوت ۲۰۲۳ رسانه‌های سوئدی گزارش دادند که تعداد زیادی از مردم این کشور پیام‌های متنی به زبان سوئدی دریافت کرده‌اند که از آن‌ها می‌خواهد از افرادی که قرآن را می‌سوزانند، انتقام بگیرند.

در تصویری که رسانه‌های سوئدی از این پیامک‌ها را منتشر کردند، این جمله دیده می‌شود: «کسانی که به قرآن هتک حرمت کردند، باید خاکستر شوند». در این پیامک‌ها سوئدی‌ها «شیاطین» خطاب شده‌اند.

آتش زدن قرآن بر اساس اصل آزادی بیان در سوئد انجام شد و هیچ قانونی در سوئد وجود ندارد که مشخصا سوزاندن یا هتک حرمت به قرآن یا سایر کتب مذهبی را ممنوع کند. با این حال چند مورد آتش‌ زدن کتاب مقدس مسلمانان باعث شد سوئد بین تعهد به آزادی بیان و احترام به اقلیت‌های مذهبی دچار چالش شود.

در آن زمان، تضاد این اصول اساسی درخواست سوئد را برای پیوستن به ناتو هم پیچیده کرد زیرا ترکیه به دلایلی از جمله اعتراض‌های ضدترکی و ضداسلامی در استکهلم موقتا با الحاق سوئد مخالفت کرد. سوئد سرانجام در ماه مارس به عضویت ناتو درآمد و تاکید کرد که «اقدام‌های اسلام‌هراسانه را به‌شدت رد می‌کند.» پس از اوج گرفتن اعتراض‌های مسلمانان ساکن اروپا، مقام‌های کشورهای سوئد و دانمارک تصمیم گرفتند قوانین داخلی این کشورها را درباره توهین به کتاب‌های مقدس تغییر دهند.

در ژوییه ۲۰۲۳، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «توهین به قرآن کریم در سوئد واقعه‌ای تلخ، توطئه‌آمیز و خطرناک است» و در ملت‌های مسلمان «احساس دشمنی و نفرت» از مردم قرآن‌سوز و حکومت‌هایشان ایجاد کرد.

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد، درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی پشت ارسال هزاران پیامک پس از قرآن‌سوزی بود، گفت: «ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که یک عامل دولتی، در این مورد جمهوری اسلامی ایران، پشت اقدامی بوده که هدف آن بی‌ثبات کردن سوئد یا افزایش قطبی‌سازی در کشور ما است.»

سازمان امنیت داخلی سوئد پیش از این در ماه مه هم جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که از شبکه‌های جنایی مستقر در این کشور برای هدف قرار دادن منافع اسرائیل یا یهودیان این کشور استفاده می‌کند.