سازمانی در نیویورک که در مرکز کارزار نفوذ جمهوری اسلامی در آمریکا قرار دارد

بنیاد علوی که معاف از مالیات است ساختمان‌هایش در آمریکا را با اجاره سالانه ۱ دلار به سازمان‌های اسلامی اجاره می‌دهد تا به‌عنوان مسجد، مرکز اجتماعی و مدرسه استفاده شوند

تصویری از ساختمان علوی در پلاک ۶۵۰ خیابان پنجم نیویورک‌ــ Wikipedia/Independent Persian combo

بنیاد علوی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در منهتن چندین شاخه در پنج بخش نیویورک دارد، از جمله یک ساختمان اداری ۳۶ طبقه در خیابان پنجم که گل سرسبد آن‌ها است.

به گزارش نیویورک پست، بنیاد علوی که در گزارشی جدید به‌عنوان ستون اصلی کارزار «نفوذ» جمهوری اسلامی در خاک آمریکا نام برده شده است، همچنین دارای ساختمانی با مساحت حدود ۳۴۰۰ متر مربع در کویینز است که یک مسجد و مدرسه‌ در آن قرار دارد و بودجه برنامه پیش‌دبستانی این مدرسه از پول مالیات‌دهندگان تامین می‌شود.

در سال ۲۰۰۸، وزارت دادگستری آمریکا با طرح این مسئله که بنیاد علوی «مخفیانه به‌عنوان پوششی برای دولت ایران عمل می‌کرده و با نقض آشکار تحریم‌های آمریکا، راهی برای انتقال میلیون‌ها دلار به ایران» بوده است، شکایتی برای مصادره اموال این بنیاد تنظیم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۷، دولت فدرال ساختمان عظیم پلاک ۶۵۰ خیابان پنجم را توقیف کرد که آن زمان به چشم یک پیروزی بزرگ در جنگ با تروریسم دیده می‌شد.

با این حال، قاضی دادگاه تجدیدنظر حکم توقیف را به‌دلیل مشکلات اداری لغو کرد و طبق گزارش برنامه مبارزه با افراط‌گرایی دانشگاه جورج واشینگتن، نبرد حقوقی همچنان ادامه دارد.

این بنیاد معاف از مالیات چهار ملک دیگر در آمریکا دارد که آن‌ها را با اجاره سالانه ۱ دلار به سازمان‌های اسلامی اجاره می‌دهد تا به‌عنوان مسجد، مرکز اجتماعی و مدرسه استفاده شوند.

درآمد حاصل از اجاره‌های تجاری ساختمان ۶۵۰ خیابان پنجم به بنیاد علوی امکان می‌دهد این یارانه را به سازمان‌های اسلامی بدهند.

مستاجران آسمان‌خراش خیابان پنجم در حال حاضر خانه نوآوری نایکی، یک مرکز خدمات رولکس و تعدادی شرکت حقوقی را شامل می‌شوند.

طبقه هفدهم پیش‌تر به یک صندوق سرمایه‌گذاری متعلق به پسر و برادر رئیس‌جمهوری آمریکا، هانتر بایدن و جیمز بایدن، اجاره داده شده بود.

طبق تحقیق دانشگاه جورج واشینگتن، ساختمان بنیاد علوی در بلوار کویینز میزبان موسسه اسلامی نیویورک، مسجد امام علی و مدرسه خصوصی الرازی است.

بر اساس سوابق مالیاتی، این مدرسه خصوصی که ۱۶۳ دانش‌آموز دارد، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱ میلیون دلار کمک‌های دولتی دریافت کرده است. در گزارش دانشگاه جورج واشینگتن آمده است که این مدرسه از وزارت آموزش‌ ایالت نیویورک نیز بودجه دریافت مي‌کند.

مدرسه رازی و موسسه اسلامی تلاش کرده‌اند از صاحبخانه‌شان فاصله بگیرند.

بر اساس گزارشی از نیویورک تایمز که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، زمانی تابلویی در راهرو مدرسه نصب شده بود که روی آن نوشته شده بود علوی «هیچ دخالتی» در فعالیت‌های مستاجران ساختمان ندارد.

با این حال، گزارش نشان می‌دهد که بنیاد علوی طی سال‌ها علاوه بر میلیون‌ها دلاری که برای نگهداری و نوسازی ساختمان هزینه کرده، بیش از ۱.۶ میلیون دلار به موسسه اسلامی تزریق کرده است.

این گزارش با استناد به صفحاتی که اکنون از وب‌سایت موسسه حذف شده‌اند، اشاره می‌کند که موسسه اسلامی و مسجد به‌طور منظم مراسم سالگرد انقلاب اسلامی و همین‌طور روز قدس را برگزار می‌کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی مانند محمد خزاعی، سفیر سابق ایران در سازمان ملل، بارها در رویدادهای این موسسه سخنرانی و مرتب با رئیس بنیاد علوی، فرشید جاهدی، دیدار کرده‌اند.