انتشار جزئیات جدید از فساد مالی فوتبال ایران؛ تمام اطرافیان تاج مجرم و متهم‌اند

رئیس دادگستری کرمان مشارکت محمد‌نبی، ماجدی، بهاروند، فتاحی و کشوری را در این پرونده تایید کرد

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در کنار محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور، بهمن ۱۴۰۲‌ــ ایرنا

ابراهیم حمیدی، رئیس دادگستری استان کرمان، در یک نشست خبری درباره پرونده فساد مالی گسترده در فدراسیون فوتبال ایران، باشگاه‌های لیگ برتری و نقش تعدادی از خبرنگاران و مجریان صداوسیما در این فساد جزئیات بیشتری اعلام و گزارش‌های پیشین رسانه‌ها را درباره نقش مهم اعضای بلندپایه فدراسیون در این پرونده تایید کرد.

ابراهیم حمیدی در این جلسه، از بیان نام کامل متهمان و مجرمان خودداری کرد اما با اعلام حروف ابتدایی نام و نام‌خانوادگی و همچنین سمت این افراد، کار را برای رمزگشایی از هویت آنان آسان کرد. او توضیح داد که مجموعا ۲۱ نفر در این پرونده به مراجع قضایی احضار شدند که تاکنون جرم ۱۲ نفر اثبات شده، برای دو نفر قرار منع تعقیب صادر شده و پرونده هفت متهم باقی‌مانده نیز در دست بررسی است.

اولین‌بار یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، فاش کرده بود که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، به همراه اعضای هیئت‌رئیسه و شماری از اعضای کمیته‌های این فدراسیون به دلیل دریافت رشوه‌های گوناگون به‌ صورت سکه بهار آزادی، دلار یا پول نقد به دادگاه‌های تهران و کرمان احضار شده‌اند. گزارشی‌ که مهدی تاج یک روز پس از انتشار، آن را تکذیب کرد، اما در ادامه، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی و همچنین رضا جاودانی، عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، آن را تایید کردند.

حالا نیز رئیس دادگستری استان کرمان می‌گوید پنج نفر از هفت متهم باقی‌مانده که پرونده‌شان در دست بررسی است، در سال‌های اخیر مناصب کلیدی فدراسیون فوتبال را در اختیار داشته‌اند و «تعدادی از آن‌ها در فدراسیون کنونی هم فعالیت می‌کنند».

حمیدی افزود: «درباره متهمان دیگر پرونده از‌ جمله دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال، رئیس وقت کمیته آموزش فدراسیون فوتبال، سرپرست فدراسیون فوتبال، رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر، دبیر سازمان لیگ برتر و یکی دیگر از مسئولان باشگاه‌های لیگ‌ برتری نیز پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب رفسنجان مفتوح و در حال رسیدگی است که به محض صدور کیفرخواست، اطلاع‌رسانی لازم درباره آن صورت خواهد گرفت.»

اشاره رئیس دادگستری کرمان به مهدی محمد‌نبی، میرشاد ماجدی، حیدر بهاروند، سعید فتاحی و محمدرضا کشوری، از مدیران ارشد و منصوبان مهدی تاج در فدراسیون فوتبال ایران، است که از این جمع، مهدی محمدنبی همچنان نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال و سرپرست فعلی تیم ملی فوتبال ایران است و میرشاد ماجدی و حیدر بهاروند نیز عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون‌اند.

رئیس دادگستری کرمان برای اولین‌ بار اعلام کرد که این پرونده گسترده، علاوه بر ردوبدل شدن سکه‌های طلا، چندین میلیارد تومان رشوه نیز پرداخت شده است. او گفت: «در خصوص اتهام آقایان خ‌ــ‌الف، رئیس سابق کمیته داوران و عضو هیئت‌‌رئیسه فدراسیون فوتبال، س‌ــ‌م‌ از روسای سابق سازمان لیگ، و ف‌ــ‌م، رئیس سابق کمیته نقل‌و‌انتقالات سازمان لیگ، به اتهام اخذ رشوه و دریافت سکه تمام‌بهار آزادی قرار مجرمیت صادر و پرونده متهمان برای ادامه رسیدگی به دادگاه ارسال شده است. برای آقایان م‌ــ‌ز هم به اتهام مشارکت در پرداخت رشوه، اختلاس و تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی و ع‌ــ‌ع، به اتهام مشارکت در پرداخت رشوه، تحصیل مال از طریق نامشروع و خیانت در امانت، قرار مجرمیت صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام کامل افرادی که رئیس دادگستری کرمان با حرف اختصاری معرفی کرده، خداداد افشاریان، سهیل مهدی و فریبرز محمودزاده، از مقام‌های ارشد فدراسیون و مسئولان کمیته‌ها، به همراه مجید زین‌الدینی و علی علی‌زاده، مدیران دو باشگاه‌ مس کرمان و مس رفسنجان، است

او در بخش پایانی سخنانش افزود: «برای آقایان پ‌ــ‌ر، سردبیر یکی از سایت‌های ورزشی مشهور، و م‌ــ‌ه، سردبیر یکی از رسانه‌های ورزشی به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع و دریافت سکه تمام‌بهار آزادی قرار مجرمیت صادر شده و در خصوص یکی از مجریان مشهور برنامه‌های ورزشی هم پرونده مفتوح و در حال رسیدگی است.»

سه خبرنگار و فعال رسانه‌ای مدنظر رئیس دادگستری کرمان پژمان راهبر، سردبیر وب‌سایت ورزش۳ و مشاور مطبوعاتی مهدی تاج، مهدی هژبری، سردبیر خبرورزشی و مدیر رسانه‌ای باشگاه استقلال تهران در فصل گذشته، به همراه افشین عبداللهیان، مجری برنامه «شب‌های فوتبالی» در صداوسیما، هستند که نامشان را پیش از این یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال هم در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی، ذکر کرده بود.

ابراهیم حمیدی برای اولین‌ بار به حضور دو زن نیز در میان مجرمان قطعی پرونده اشاره کرد که ظاهرا در نقش «رمال» و «جادوگر» با باشگاه‌های لیگ برتری همکاری کرده‌اند.

همکاری برخی مربیان و مدیران تیم‌های فوتبال ایران با افرادی که مدعی جادوگری و رمالی‌اند، سابقه‌ طولانی دارد. در فصل گذشته، خبر دست داشتن مدیران باشگاه ذوب‌آهن اصفهان در قرار دادن دست‌نوشته‌ها و نقاشی‌های عجیب شبیه به خرافات دینی در رختکن تیم پرسپولیس، جنجالی شده بود.

بیشتر از فوتبال