بلینکن در شورای امنیت:‌ جهان نگذارد حمله ایران به نفتکش بی‌پاسخ بماند

وزیر خارجه آمریکا گفت «این بر عهده تمامی ما کشورها است» که پاسخ ایران داده شود

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا- Brendan Smialowski/Pool via REUTERS

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، بار دیگر وعده داد که ایران بابت حمله به تانکر کیفر می‌بیند و گفت جهان نمی‌تواند بگذارد جمهوری اسلامی ایران «مصونیت» داشته باشد.

آقای بلینکن که روز دوشنبه در جلسه مجازی شورای امنیت سازمان ملل در مورد امنیت دریایی صحبت می‌کرد، گفت انفجار اخیر در کشتی «مرسر استریت» «بخشی از الگوی حملات و دیگر رفتارهای تحریک‌آمیز» ایران است. او افزود: «بر عهده تمامی ما کشورها است که مرتکبین این حملات را مسئول بدانیم. اگر این کار را نکنیم تنها احساس مصونیت‌شان برافروخته‌تر می‌شود و دیگرانی هم که میل به بی‌توجهی به نظم دریاها دارند جسورتر می‌شوند.»

در حمله ماه گذشته به کشتی «مرسر استریت» در نزدیکی ساحل عمان دو شهروند بریتانیا و رومانی کشته شدند.این تانکر نفت‌بر با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد و تحت مالکیت ژاپن بود اما مدیریت آن با شرکت اسرائیلی «زودیاک ماریتایم» بود.

آمریکا، بریتانیا و اسرائیل معتقدند این حمله پهپادی توسط ایران انجام شده است. تحقیقاتی از پنتاگون نشان داده که پهپادهایی که حمله را انجام دادند ساخت ایران بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران منکر انجام این حمله است. تحلیلگران اما آن‌را بخشی از جنگ غیر رسمی ایران و اسرائیل می‌دانند که مدت‌ها است در جریان است. تحلیلگری در تلویزیون عربی «العالم»، که از سوی جمهوری اسلامی اداره می‌شود، در ساعات اول حمله آن‌را تلافی جمهوری اسلامی علیه حملات اسرائیل به پایگاه‌هایش در خاک سوریه خوانده بود.

جلسه روز دوشنبه شورای امنیت تحت ریاست نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، برگزار می‌شد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هم شخصا در آن شرکت کرد.

بلینکن در این جلسه تاکید کرد: «ما اطمینان داریم که این حمله غیر قابل توجیه را ایران انجام داده است.»

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، نیز در جلسه شرکت کرد و از اعضای شورای امنیت خواست «در همبستگی» با قوانین جهانی دریانوردی عمل کنند. او گفت کشورها باید با «پیش‌گیری و مجازات» از نظام جهانی دریانوردی پشتیبانی کنند.

آقای بلینکن هم در این زمینه گفت: «این اعمال، آزادی حرکت در این آبراه حیاتی را به خطر می‌اندازند و تهدیدی برای ترابری و بازرگانی بین‌المللی و جان افراد سوار بر کشتی‌ها هستند.»

هنوز معلوم نیست شورای امنیت دست به اقدام مشخصی هم خواهد زد یا نه. دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، گفت پیش از هرگونه عمل باید واقعیت‌های مربوط به این ماجرا مشخص شوند.

کارشناسان می‌گویند هرگونه برخورد با ایران در این ماجرا مذاکرات موجود برای بازگشت به برجام را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و همین اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس‌جمهور جدید ایران، ابراهیم رئیسی، در یکی از اولین تماس‌های خارجی خود روز دوشنبه گفتگویی تلفنی با همتای فرانسوی‌اش، امانوئل مکرون،‌ داشت. به گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، رئیسی به مکرون گفت: «جمهوری اسلامی نسبت به تامین و حفظ بازدارندگی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان بسیاری جدی است و با عوامل سلب‌کننده امنیت مقابله خواهد کرد.» به گفته این خبرگزاری، مکرون در موضوع امنیت دریایی گفت: «قبل از هر چیز باید چارچوب ثبات ایجاد کرده و مطمئن باشیم که ثبات در مسائل مختلف از جمله وضعیت دریاها وجود خواهد داشت.»

در گزارش‌هایی که دولت فرانسه از این گفتگو منتشر کرده اشاره‌ای به صحبت احتمالی رئیسی و ماکرون در مورد حمله مرسر استریت نشده است.