گفت‌وگو برای پایان دادن به انزوای سوریه؛ عربستان‌ سعودی میزبان ۹ کشور عربی

عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد که مذاکرات خود را با دمشق برای از سرگیری خدمات کنسولی آغاز کرده است

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در سفر اخیرش به ابوظبی ـAbdulla AL-NEYADI / UAE PRESIDENTIAL COURT / AFP

وزارت امور خارجه قطر روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ (۱۱ آوریل ۲۰۲۳)، اعلام کرد که ۹ کشور عربی روز جمعه ۱۴ آوریل، به عربستان سعودی دعوت شده‌اند تا درباره کاهش انزوای طولانی سوریه و چگونگی برقرار روابط با دمشق گفت‌وگو کنند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، گفت که شش کشور شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و وزرای مصر، عراق و اردن قرار است روز جمعه در جده دیدار کنند.

او در یک نشست خبری گفت که هدف اصلی این نشست بحث درباره وضعیت سوریه است.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه که از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ از نظر دیپلماتیک منزوی شده است، طی دو ماه گذشته از امارات و عمان بازدید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد که مذاکرات خود را با دمشق برای ازسرگیری خدمات کنسولی آغاز کرده است.

سوریه به‌دلیل سرکوب وحشیانه اعتراض‌های طرفداران دموکراسی که باعث آغاز جنگ داخلی در این کشور شد، از اتحادیه عرب اخراج شد.

قرار است نشست سران اتحادیه عرب در ماه مه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شود.

ماجد الانصاری گفت که عربستان سعودی خواستار «نشست مشورتی» شورای همکاری خلیج فارس شده است و موضع قطر درباره سوریه تغییر نکرده است. قطر به ایالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپایی پیوسته است که هر گونه عادی‌سازی مناسبات با بشار اسد را رد می‌کنند.

این سخنگو همچنین گفت که تحولات زیادی در مورد وضعیت سوریه و دیدگاه کشورهای عربی در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد. او همچنین گفت که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در این نشست شرکت خواهد کرد. دولت عراق هم گفته‌ است که در حال بررسی این دعوت است.

بیشتر از جهان