شاهزاده رضا پهلوی به شبکه فاکس نیوز: توافق واشینگتن با جمهوری اسلامی پاداش به گروگان‌گیران است 

«پرداخت باج از اساس اشتباه است و با این کار شما یک رژیم گروگان‌گیر را تشویق می‌‌کنید»

شاهزاده رضا پهلوی، روز پنجشنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر)، گفت که توافق جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده به‌مثابه «سیلی به صورت مردم» و «پاداشی برای گروگان‌گیران» است. 

شازاده رضا پهلوی به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «بار قبل در توافقی که در زمان دولت اوباما صورت گرفت و پول در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفت، شاهد بودیم که چه بر سر پول‌ها آمد. این پول در جهت منافع مردم ایران خرج نشد، بلکه صرف حمایت بیشتر از گروه‌های نیابتی رژیم در سوریه و لبنان شد و گمان نمی‌کنم این بار تفاوت کند.»

او تاکید کرد که پرداخت «باج» از اساس اشتباه است و افزود که با این کار، «شما یک رژیم گروگان‌گیر را تشویق می‌کنید.» 

در چهارچوب تبادل زندانیان، در‌ ازای آزادی پنج شهروند آمریکایی که در ایران گروگان‌ گرفته شده‌اند‌، شش میلیارد دلار از پول‌های مسدودشده ایران نزد بانک‌های کره جنوبی آزاد می‌شود.

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به رقم این توافق گفت: «ظاهرا قیمت هر گروگان افزایش زیادی پیدا کرده است. معلوم نیست که دفعه بعد برای هر گروگان چقدر طلب خواهند کرد، شاید میلیاردها دلار. و پرسش اینجاست که چرا همه را آزاد نکردند و فقط چند نفر آزاد می‌شوند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که این اقدام نه‌تنها از مردم ایران حمایت نمی‌کند، بلکه گامی در جهت تقویت جمهوری اسلامی است. شاهزاده رضا پهلوی گفت: «این برای مردم ایران دلسردکننده و مانند سیلی بر صورت ایرانیان و پاداش به گروگان‌گیران است.»

 شاهزاده رضا پهلوی ضمن تاکید بر این‌که پولی که آزاد می‌شود متعلق به مردم ایران است و اگر واشینگتن چنان که وعده داده، حامی مردم ایران است، باید آن را برای منافع مردم ایران صرف کند، نه این‌که آن را در اختیار رژیمی بگذارد که مردم را در داخل کشور می‌کشد و فعالیت‌هایش را در منطقه و فراتر از آن گسترش می‌دهد. 

شاهزاده رضا پهلوی گفت علی‌رغم منابع نفتی سرزمینی ایران، براساس نظر کارشناسان، ۶۰ درصد از مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند. او گفت جمهوری اسلامی ایران از پول فروش نفت به کشورهای خارجی برای بقای خود بهره می‌برد. 

شاهزاده رضا پهلوی گفت که ارعاب مردم در جمهوری اسلامی ایران مانند هر نظام تمامیت‌خواه دیگری ابزاری برای ترساندن افرادی است که امید به تغییر دارند. او گفت:‌ «مردم در چهار گوشه ایران و در تمام جهان همبسته‌اند و در سالروز مرگ مهسا امینی در ۱۶ سپتامبر، احتمالا بزرگ‌ترین نمایش همبستگی را در داخل و خارج کشور به نمایش خواهند گذاشت.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد: «مراسم و تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده برای سالگرد مهسا امینی تنها به گرامیداشت او ختم نشود و ایرانیان را وارد مرحله بعدی کند.» او ضمن اشاره به تصویب قانون مهسا در مجلس نمایندگان آمریکا و حمایت فراحزبی قانونگذاران آمریکایی، تاکید کرد که مردم ایران به حمایت جهانیان نیاز دارند و سیاستمداران جهان باید بگویند که در کدام سمت می‌ایستند، حقوق بشر، حق تعیین سرنوشت، دموکراسی، و ارزش‌های سکولار.»