افتادگی شکم چیست و چگونه از بین می‌رود؟

افتادگی شکم می‌تواند روی سبک زندگی فرد یا تحرک او تاثیر بگذارد و به بیماری پوستی منجر شود

یکی از روش‌‌های از بین بردن افتادگی شکم جراحی است - Canva

افتادگی شکم یا پانوس (پوست آویزان و شل) شکمی پس از بارداری، در دوران یائسگی یا به‌دلیل کاهش وزن قابل توجه ظاهر می‌شود و می‌تواند برای برخی افراد ناراحت‌کننده و در مواردی هم بروز عفونت‌ و بیماری پوستی را به دنبال داشته باشد.

افتادگی شکم چگونه است؟

به گزاری وری‌ول‌هلت، افتادگی شکم یا پانوس، کیسه‌ای از پوست و بافت است که از شکم آویزان می‌شود. این بافت روی لگن جمع و مانند پیش‌بند آویزان می‌شود.

اندازه پانوس شکمی متفاوت است. پانوس شکمی زمانی رخ می‌دهد که این افتادگی پوست به خط موی شرمگاهی برسد. برخی افتادگی‌های شکم، تمام اندام تناسلی را می‌پوشاند و در برخی موارد هم حتی تا زانوی فرد می‌رسد.

تاثیرات افتادگی شکم

افتادگی شکم، علاوه بر تاثیری که از نظر ظاهری می‌تواند برای برخی افراد خوشایند نباشد، می‌تواند به بیماری‌های پوستی هم منجر ‌شود. مناطق چین‌خوردگی پوست، از جمله آن‌هایی که به واسطه افتادگی شکم یا پانوس شکمی ایجاد شده‌اند، گرم و مرطوب‌اند و به بستری برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شوند. همین امر عفونت‌ پوستی یا خارش پوستی را به دنبال دارد.

روش‌های غیر جراحی برای کاهش افتادگی شکم

برای کاهش وزن به‌طور انحصاری در قسمت خاصی از بدن مانند شکم راهی وجود ندارد. علاوه بر این، کاهش وزن سریع، از جمله پس از بارداری یا جراحی کاهش وزن، در واقع به افتادگی شکم دامن می‌زند. تغذیه سالم و حرکت بدنی همیشه برای سلامت کلی مهم‌اند، اما لزوما یک ناحیه از بدن را هدف قرار نمی‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی بر این باورند که تقویت عضلات مرکزی، به ظاهر شکم افتاده کمک می‌کند، اما شواهد علمی در این‌باره موجود نیست.

توصیه‌هایی برای افرادی که شکم افتاده دارند

حفظ بهداشت. تمیز و خشک نگه داشتن پانوس، خطر ابتلا به عفونت‌های دردناک پوستی یا کبودی را کاهش می‌دهد. 

برخی از افراد از پودر برای کاهش رطوبت شکم افتاده‌ استفاده کنند. برخی دیگر تکه‌های پارچه نازک استفاده می‌کنند و زیر شکم افتاده را می‌پوشانند تا باعث جذب رطوبت و کاهش اصطکاک شوند. 

استفاده از لباس‌ زیر مناسب هم مهم است. برخی نیز در موقعیت‌های خاص از گن‌ یا شکم‌بند زیر لباستان استفاده می‌کنند.

جراحی افتادگی شکم چگونه است؟

یکی از روش‌‌های از بین بردن افتادگی شکم جراحی است. اگر افتادگی شکم تاثیر زیادی روی زندگی و تحرک فرد بگذارد و یا عفونت‌ پوستی مکرر ایجاد کند، برخی پزشکان عمل جراحی پانیکولکتومی Panniculectomy Surgery را توصیه می‌کنند. این جراحی پانوس شکمی یعنی همان پوست شل و افتاده را از بین می‌برد.

پانیکولکتومی جراحی تخصصی است که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. اکثر افراد تا حدود چهار هفته پس از جراحی، قادر نیستند به سر کار بروند و بهبود زخم‌ها و از بین رفتن تورم ممکن است تا سه ماه طول بکشد. پانیکولکتومی یا پیکرتراشی می‌تواند روی پوست جای زخم باقی بگذارد. 

بیشتر از بهداشت و درمان