رئیس اداره خط آهن طالبان: احداث بخش چهارم خط آهن خواف-هرات آغاز شده است

اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری وقت افغانستان گفته بود که قطعه چهارم خط آهن خواف-هرات با هزینه ۵۸.۵ میلیون دلار ساخته می‌شود

بخت‌الرحمان شرافت، رئیس اداره خط آهن طالبان، می‌گوید که کار احداث قطعه چهارم خط آهن خواف - هرات جریان دارد.  

این مقام طالبان با انشتار چند ویدیو و عکس مدعی شد که تجهیزات لازم برای ساخت این بخش از پروژه خط ‌آهن از ایران به شهرستان غوریان هرات منتقل شده است.  

او گفت که بخشی از تاسیسات برای ساخت قطعه چهارم خط آهن هرات- خواف ساخته شده است و اینک می‌کوشند که ادامه و تکمیل این قطعه تسریع شود.  

طالبان منبع تامین بودجه لازم را برای ساخت این قطعه مشخص نکرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخت‌الرحمان شرافت در شهریور سال جاری به ایران سفر کرده و با مقام‌های جمهوری اسلامی درباره با گسترش خط آهن و جلب همکاری ایران صحبت کرده بود. 

پیش‌تر، در دسامبر ۲۰۱۹، قراردادی برای ساخت فاز اول قطعه چهارم خط آهن خواف-هرات میان اداره خط آهن افغانستان و یک شرکت قزاقستانی به امضا رسیده بود.  

اشرف غنی، رئیس ‌جمهوری وقت افغانستان، در آن زمان گفته بود که این قطعه با هزینه‌ای بالغ بر ۵۸.۵ میلیون دلار آمریکایی ساخته می‌شود.  

فاز نخست قطعه چهارم این خط آهن ۴۳ کیلومترطول دارد و از شهرستان‌های غوریان، زنده‌جان و انجیل می‌گذرد و با اتمام ساخت این قطعه، شهرک صنعتی هرات به این خط آهن وصل می‌شود.  

شهرک صنعتی هرات بیش از ۳۰۰ کارخانه تولیدی دارد، اما با روی کار آمدن رژیم طالبان، شمار کثیری از این کارخانه‌ها از فعالیت بازمانده‌اند. بخش زیادی از مواد خام تولیدات شهرک صنعتی هرات از ایران تامین می‌شود و گسترش خط آهن به سمت این شهرک، باعث کاهش هزینه حمل‌و‌نقل مواد و قطعات وارداتی خواهد شد.  

خط آهن خواف-هرات در چهار بخش و در مجموع به طول  ۲۲۵ کیلومتر در حدفاصل  ایران و افغانستان ساخته می‌شود و دو کشور را نیز به یکدیگر متصل خواهد کرد. دو قطعه از این خط آهن از شهر خواف در ایران تا سرحد شمتیغ به طول ۷۶ کیلومتر، و قطعه سوم از سرحد شمتیغ تا شهرستان غور در افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر، تکمیل شده است. 

خط آهن خواف - هرات از بزرگ‌ترین پروژه‌های مشترک ایران و افغانستان است.  

اشرف غنی، رئیس‌ حکومت پیشین افغانستان، هنگام افتتاح قطعه سوم این خط آهن گفته بود که بر اساس پژوهش‌  بانک انکشاف آسیایی، افغانستان به دست‌کم ۲۴۴۰ کیلومتر خط آهن نیاز دارد و تخمین‌های اولیه حاکی از آن است که ساخت ۱۲۹۰ کیلومتر خط آهن، حدود دو میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار امریکایی هزینه خواهد داشت.  

جنگ و شورشگری طالبان در دو دهه گذشته، یکی از عوامل عمده عملی نشدن پروژه‌های اقتصادی حکومت پیشین افغانستان بود. نیروهای طالبان بارها به کارکنان و کارگران پروژه خط آهن خواف - هرات حمله کردند و برخی مواقع هم با مین‌گذاری در آن مسیر، باعث کندی در روند ساخت این خط آهن شدند.  

با سلطه مجدد طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، این گروه کوشیده است که روی پروژه‌های اقتصادی، از جمله خط آهن، کار کند، اما چالش عمده در این روند، نبود بودجه است و کشورهای غربی نمی‌خواهند در زمینه پروژه‌های توسعه‌ای در افغانستان با طالبان همکاری کنند. هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. 

حمل‌و‌نقل کالا در افغانستان بیشتر با کامیون‌ انجام می‌شود و خط آهن در این کشور توسعه نیافته است. افغانستان کشوری کوهستانی و محصور به خشکی است. دسترسی نداشتن به آب‌های آزاد، باعث شده است که بر حمل‌و‌نقل زمینی متمرکز شود، اما به دلیل چهار دهه جنگ، به توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل، به‌ویژه خط آهن، کم‌توجهی شده است. 

بیشتر از اقتصاد