وزرای خارجه کشورهای عربی: طرح جدید آتش‌بس غزه اجرایی شود

سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد اسرائیل هنوز در مورد توافق آتش‌بس هیچ موضع روشنی اتخاذ نکرده است

وزرای خارجه کشورهای عربستان سعودی، اردن، امارات، قطر و مصر بر اهمیت «برخورد جدی و مثبت» با پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای آتش‌بس جنگ غزه تاکید کردند.

جو بایدن روز جمعه طرحی سه‌مرحله‌ای را ارائه کرد که به درگیری در غزه پایان می‌دهد، همه گروگان‌ها را آزاد می‌کند و به بازسازی سرزمین ویران‌شده فلسطین بدون وجود حماس در قدرت، منجر می‌شود.

خبرگزاری عربستان سعودی اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی به منظور بحث در مورد این پیشنهاد و تلاش‌های میانجی‌گرانه ایالات متحده، قطر و مصر و نیز بررسی شرایط مبادله گروگان‌های اسرائیلی و اسرای فلسطینی،‌ آتش‌بس دائمی و ورود کمک‌های کافی به غزه، جلسه‌ای مجازی برگزار کردند.

در این نشست، وزرای خارجه اردن، امارات و عربستان سعودی بر حمایت از تلاش‌ میانجی‌ها و الزام توقف حمله اسرائیل به غزه، پایان دادن به فاجعه انسانی ناشی از آن و اجازه دادن به آوارگان برای بازگشت به محل زندگی‌شان تاکید کردند و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و آغاز روند بازسازی در چارچوب طرح جامع برای اجرای راه‌حل دوکشوری را مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت و با زمان‌بندی مشخص و تضمین‌های الزام‌آور، خواستار شدند.

این وزرا تاکید کردند که راه دستیابی به امنیت و صلح برای همه کشورهای منطقه اجرای راه‌حل دو کشوری و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای مصوب چهارم ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، روز سه‌شنبه اعلام کرد که همچنان منتظر «موضع روشن» اسرائیل در مورد پیشنهاد آتش‌بس غزه و توافقنامه آزادی گروگان‌ها است. به گزارش العربیه، او با بیان اینکه هیچ «تایید مشخصی» از سوی دو طرف وجود ندارد، گفت: «ما هنوز در قبال اصولی که بایدن ارائه کرده است، از دولت اسرائیل موضع روشنی ندیده‌ایم و اظهارات متناقض وزرای اسرائیل را شاهدیم. به نظر می‌رسد که در اسرائیل درباره این پیشنهاد روی میز موضع یکسانی وجود ندارد.»

سخنگوی وزارت خارجه قطر در عین حال افزود که گروه حماس نیز هنوز به این پیشنهاد پاسخ قاطعی نداده است. او تاکید کرد: «ما از هیچ‌یک از دو طرف بیانیه‌ای ندیده‌ایم که به ما درباره موافقت با آن اطمینان کافی بدهد. با این حال، به نظر می‌رسد که روند مذاکرات رو به پیشرفت است و با آ‌ن‌ها در حال مذاکره‌ایم.»

قطر به همراه ایالات متحده و مصر ماه‌ها درگیر مذاکرات متوالی بر سر جزئیات توافق آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها و اسرا بین اسرائیل و حماس بود. با این حال به استثنای یک وقفه هفت روزه در جنگ غزه که به آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان اسرائیلی منجر شد، سایر تلاش‌های میانجی‌گرانه ناموفق بوده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه در تلاش برای احیای مذاکرات آتش‌بس گفت که اسرائیل نقشه راه سه‌مرحله‌ای جدیدی را برای آتش‌بس کامل، از جمله آزادی گروگان‌های فلسطینی ارائه کرده است. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشنهاد سه مرحله‌ای اسرائیل با یک توقف شش هفته‌ای درگیری آغاز می‌شود که طی آن نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه خارج و گروگان‌ها و اسرا مبادله می‌شوند. سپس طرفین برای یک آتش‌بس پایدار مذاکره خواهند کرد و تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد، آتش‌بس ادامه می‌یابد. بایدن گفت که این طرح در مرحله نهایی به بازسازی سرزمین ویران‌شده فلسطین بدون قدرت حماس منجر خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، گفت که حماس تنها مانع توافق آتش‌بس غزه با اسرائیل است و از او خواست که برای پذیرش این توافق به حماس فشار بیاورد.

با آغاز عملیات زمینی اسرائیل در رفح، مذاکرات آتش‌بس در اوایل ماه مه متوقف شد. در طرح‌های قبلی، میان حماس و اسرائیل اختلاف نظر وجود داشت. حماس خواستار آتش‌بس دائمی است و اسرائيل هم تاکید دارد که هدفش را برای نابودی گروه شبه‌نظامی حماس دنبال می‌کند.

فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، هم روز سه‌شنبه از طرح پیشنهادی جدید حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، او در پایان یک کنفرانس مطبوعاتی در مالزی، وضعیت در سرزمین فلسطین را «فراتر از فاجعه‌» توصیف کرد و افزود:‌ «هنجارها و استانداردهای مربوط به جنگ در غزه به طرز وحشیانه‌ای نقض شده است و از هر ابتکاری که بتواند به پایان دادن به خصومت ها منجر شود، استقبال می‌شود.»

ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که از ۹ عضو شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد قطعنامه‌ای را تصویب کند که از پیشنهاد جو بایدن برای پایان دادن به درگیری‌ بین نیروهای اسرائیلی و گروه حماس در نوار غزه حمایت کند. متن پیش‌نویس یک صفحه‌ای این قطعنامه بین ۱۵ عضو شورای امنیت به گردش درآمد و برای تصویب دست‌کم به ۹ رای موافق، بدون وتو آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین یا روسیه، نیاز دارد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، با اشاره به «حمایت بسیاری از رهبران جهان از جمله دولت‌های منطقه» از پیشنهاد جدید آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌ها، از شورای امنیت خواست بدون تاخیر و شروط اضافی دیگر، از این پیشنهاد حمایت کند.

بیشتر از جهان