اسرائیل می‌گوید بیش از یک‌سوم گروگان‌های غزه کشته شده‌اند

آمریکا روز دوشنبه قطعنامه‌ای در حمایت از توافق آتش‌بس در غزه به شورای امنیت ارائه کرد

فردی در حال عبور از کنار تصاویر کسانی که حماس گروگان گرفته است‌ــ reuters

در حالی‌ که ایالات‌ متحده آمریکا برای پیشبرد توافق آتش‌بس تلاش می‌کند، آمار دولت اسرائیل حاکی از آن است که بیش از یک‌سوم گروگان‌های باقی‌مانده در غزه کشته شده‌اند.

پیکارجویان حماس پس از حمله به اسرائیل در روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند. شمار زیادی از گروگان‌ها طی آتش‌بس موقت ماه نوامبر آزاد شدند و برخی دیگر را نیز سربازان اسرائیلی زنده یا مرده پیدا کردند.

خبرگزاری رویترز با استناد به آمار دولت اسرائیل نوشت که اکنون ۱۲۰ نفر همچنان در اسارت‌اند، اما داده‌های منابع اطلاعاتی، دوربین‌های مداربسته، ویدیوهای ناظران و تجزیه و تحلیل‌های پزشکی آشکار می‌کند که ۴۳ نفر آن‌ها کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی مقام‌های اسرائیلی نیز به‌طور خصوصی گفته‌اند که تعداد کشته‌شدگان ممکن است بیشتر هم باشد.

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز حملات تلافی‌جویانه این کشور، گروه حماس تهدید کرد در صورت ادامه حملات هوایی به غزه، گروگان‌ها را اعدام می‌کند. پس از آن نیز مدعی شد که گروگان‌ها در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند.

در مقابل، اسرائیل اعلام کرده است اجساد برخی گروگان‌ها که نیروهای این کشور پیدا کرده‌اند، نشانه‌هایی از اعدام شدن دارند.

روز دوشنبه سوم ژوئن (۱۴ خرداد) چهار گروگان دیگر به فهرست کشته‌شدگان اسرائیل افزوده شدند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، طی سخنانی در روز جمعه، طرح سه‌مرحله‌ای برای آتش‌بس ارائه کرد و از اسرائیل خواست در برابر افرادی که بر ادامه جنگ اصرار دارند، مقاومت کنند.

آمریکا روز دوشنبه نیز قطعنامه‌ای در حمایت از توافق آتش‌بس در غزه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد و لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، با اشاره به «حمایت بسیاری از رهبران جهان از جمله دولت‌های منطقه» از پیشنهاد جدید آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌ها، از شورای امنیت خواست بدون تاخیر و شروط اضافی دیگر، از این پیشنهاد حمایت کند.

بایدن از امیر قطر خواسته است که حماس را برای پذیرش این پیشنهاد تحت فشار قرار دهد.

با این حال، تلاش‌های میانجی‌گرانه برای دستیابی به توافق آتش‌بس به دو دلیل اصلی به بن‌بست خورده است؛ از یک سو اسرائیل به ادامه جنگ تا نابودی کامل حماس اصرار دارد و از سوی دیگر گروه حماس خواستار پایان تضمینی جنگ و خروج همه نیروهای اسرائیلی از غزه است.

عوفر فالک، رئیس مشاوران سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو، روز یکشنبه گفت با وجود اینکه طرح اخیر جو بایدن برای آتش‌بس توافق خوبی نیست، اسرائیل با توجه به اهمیت آزادی گروگان‌ها حاضر است آن را بپذیرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا حماس را تنها مشکل بر سر راه آتش‌بس کامل می‌داند. روز دوشنبه، وزرای خارجه امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، اردن و مصر در بیانیه‌ای مشترک، از تلاش‌های اخیر بایدن برای توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها حمایت کردند.