آیا مصرف بیشتر آهن خستگی را از بین می‌برد؟

 بسیاری از ما روزانه ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنیم. اما به جز آهن، کمبود کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی عامل خستگی است؟

عکس تزئینی - تصویر قرص آهن و زنی خسته - Canva

کمبود آهن یکی از مهم‌ترین کمبودهای تغذیه‌ در سراسر جهان است و به گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۳ درصد مردم جهان کم‌خونی دارند. طبق مرکز نظرسنجی تغذیه و رژیم غذایی در بریتانیا، حدود ۴۹ درصد دختران ۱۱ تا ۱۸ ساله و ۲۵ درصد زنان ۱۹ تا ۴۶ ساله در بریتانیا آهن کافی دریافت نمی‌کنند. اما فقر آهن چه تاثیراتی به دنبال دارد؟

آهن یکی از مواد معدنی ضروری است که در تولید هموگلوبین نقش مهمی دارد. هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را به تمامی سلول‌ها انتقال می‌دهد. متخصصان بر این باورند که اگر میزان ذخایر آهن بدن کم باشد، افزایش مصرف آهن، حتی در صورتی که سطح هموگلوبین خون بالاتر از سطح کم‌خونی است، انرژی‌ را افزایش می‌دهد. 

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، تاثیر کمبود آهن در افرادی که کم‌خونی ندارند، در مقایسه با افرادی که کمبود آهنشان به‌دلیل کم‌خونی است، ۳ برابر بیشتر است. مجله پزشکی بریتانیا و مرکز ملی بهداشت و سلامت بریتانیا اجماع ‌نظر دارند که این یکی از دلایل خستگی شدید به‌ویژه در میان زنان در سنین باروری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر نتایج مرکز ملی تغذیه و رژیم غذایی بریتانیا، ۹ درصد دختران بالاتر از ۱۸ سال فقر آهن ناشی از کم‌خونی دارند و نزدیک به ۴۹ درصد آنها آهن کافی دریافت نمی‌کنند. ۵ درصد زنان ۳۵ تا ۴۹ ساله کمبود آهن  ناشی از کم‌خونی دارند، اما حدود ۲۵ درصد آنان با کمبود مصرف آهن مواجه‌اند. کم‌خونی و ذخیره آهن پایین در میان پسران و مردان زیر ۶۴ سال نادر است، اما در افراد بالای ۶۵ سال خطرات قابل توجهی دارد. آیا با توجه به همه این‌ها باید مکمل آهن مصرف کنید؟ نه لزوما. برای مصرف مکمل‌ها باید با پزشک مشورت کنید تا دچار عوارض ناشی از مصرف بیش از حد نشوید. 

برای کاهش خستگی چه بخوریم؟

 بسیاری از ما روزانه ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنیم. اما به جز آهن، کمبود کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی عامل خستگی است؟

ویتامین دی‌: از هر شش بزرگسال بریتانیایی، یک نفر کمبود ویتامین دی دارد که یکی از علائم آن خستگی است. کمبود ویتامین دی را می‌‌توان از طریق نور خورشید و مواد غذایی مانند ماهی‌ چرب، زرده تخم‌مرغ، محصولات لبنی غنی‌شده و مکمل‌های غذایی جبران کرد. 

ویتامین ب۱۲: خستگی در افراد مسن‌تر به کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین ب۱۲ یا فولات برمی‌گردد، که عمدتا به‌دلیل مشکل جذب این ویتامین است. گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماکیان، غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون و ماهی تن، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست و همچنین تخم‌مرغ منابع غنی ویتامین ب۱۲ به شمار می‌روند. 

اگر خستگی یا خستگی شدید دارید حتما به پزشک یا متخصص مراجعه کنید تا به علت اصلی آن پی ببرید. همچنین قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن مضر است. 

بیشتر از بهداشت و درمان