تشدید تلاش‌های جمهوری اسلامی برای رخنه در کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا

حمله‌های سایبری جمهوری اسلامی به کارزارهای انتخاباتی آمریکا ممکن است به جنگ غزه و درگیری اسرائیل با گروه‌های نیابتی رژیم ایران مرتبط باشد

طرح گرافیکی با موضوع جنگ سایبری میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا. عکس از thearabcenter.org

در طول چند هفته گذشته، جمهوری اسلامی ایران بارها به انجام حملات سایبری و تلاش برای هدف قرار دادن کارزارهای انتخاباتی کامالا هریس و دونالد ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، متهم شد. علاوه بر آن، کارشناسان هشدار می‌دهند که عوامل جمهوری اسلامی با هدف قرار دادن کارزارهای انتخاباتی سعی می‌کنند به تنش‌ها و اختلافات سیاسی در آمریکا دامن بزنند.

در همین راستا، اداره فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، دفتر مدیر اطلاعات ملی، و سازمان امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ایالات متحده روز دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳، با صدور بیانیه‌ای مشترک درمورد تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هشدار دادند. نهادهای مزبور افزودند که عوامل جمهوری اسلامی انتشار اطلاعات نادرست، حملات سایبری و هک کارزارهای دو ستاد انتخاباتی را تشدید کرده‌اند.

در بیانیه این سازمان‌های اطلاعاتی آمده است: «ما شاهد فعالیت‌های تهاجمی فزاینده جمهوری اسلامی در این دوره از انتخابات بوده‌ایم.»

نهادهای امنیتی آمریکا در بیانیه‌شان ادعای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، مبنی بر حمله هکری جمهوری اسلامی را تایید و اعلام کردند که اداره تحقیقات فدرال بررسی این موضوع را آغاز کرده است. ترامپ پیش‌تر تصریح کرده بود که «جمهوری اسلامی توانسته است تنها به اطلاعاتی که در دسترس عموم مردم است دست یابد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آمده است که جمهوری اسلامی کارزار کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا و نامزد حزب دموکرات، را نیز هدف قرار داده است.

در همین حال، نشریه فارن پالیسی چهارشنبه گذشته، ۳۱ مرداد ۱۴۰۳، نوشت: کاندیس فراست، فرمانده سابق مرکز عملیات مشترک اطلاعات در فرماندهی سایبری آمریکا، معتقد است که «جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه به‌دلیل اتفاقات گذشته درمورد سلیمانی ایجاد اختلال در فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به نفع خود می‌داند».

در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و در سوم ژانویه ۲۰۲۰، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و معمار استراتژی جمهوری اسلامی در خاورمیانه، در حمله پهپادی آمریکایی در بغداد کشته شد.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، در اوایل ماه اوت جاری اعلام کرد که ایالات متحده حمله یک پاکستانی مرتبط با جمهوری اسلامی را خنثی کرده است. این حمله برای ترور مقام‌های دولتی در ایالات متحده و در تلافی قتل سلیمانی طراحی شده بود.

کاندیس فراست گفت: «جمهوری اسلامی در انتخابات گذشته نیز به دنبال تاثیرگذاری در روند انتخابات بود، اما به نظر می‌رسد برای مداخله در انتخابات پیش رو تلاش بیشتری می‌کند.»

هفته گذشته وزارت خارجه ایالات متحده درمورد عواقب مداخله جمهوری اسلامی ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هشدار داد.

از سوی دیگر، گوگل هفته گذشته و پیش از انتشار بیانیه مشترک سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا فاش کرد که هکرهای مورد حمایت جمهوری اسلامی کارزارهای انتخابات هریس و ترامپ را هدف قرار داده‌اند.

در گزارشی که گوگل درباره تهدیدهای سایبری منتشر کرد آمده است که یک گروه هکری موسوم به «ای‌پی‌تی ۴۲»، وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، برای نفوذ به حساب‌های کاربری شخصیت‌های برجسته ازجمله مقام‌های دولتی تلاش بسیار کرده‌اند و کوشیده‌اند سازمان‌های مهم در اسرائیل و ایالات متحده را هدف قرار دهند.

در همین حال، محمد سلیمان، مدیر امنیت سایبری در موسسه خاورمیانه در واشینگتن، گفت، افزایش تلاش‌های جمهوری اسلامی در حمله‌های سایبری به کارزارهای انتخاباتی آمریکا ممکن است به جنگ غزه و درگیری اسرائیل با گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه مرتبط باشد.

او افزود، به باور من جدول زمانی انتخابات آمریکا با رویارویی منطقه‌ای اسرائیل و متحدان جمهوری اسلامی تلاقی می‌کند و این امر باعث شده است عوامل جمهوری اسلامی برای حمله سایبری به پایگاه‌های مهم اطلاعاتی فعال‌تر شوند.

برگرفته از شبکه خبری الحره

بیشتر از جهان