هکرهای جمهوری اسلامی به دنبال انتقام از ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری

حمله به کارزارهای ترامپ در نگرانی عمیق حکومت از روی کار آمدن دوباره رئیس‌جمهور سابق ریشه دارد

تصویر تزئینی از پرچم آمریکا و جمهوری اسلامی-با استفاده از خبرگزاری‌های داخلی و خبرگزاری فرانسه

نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درحالی‌که به رقابت تنگاتنگ با یکدیگر ادامه می‌دهند، طی هفته‌های اخیر بر سر یک موضوع به اشتراک نظر رسیدند و آن نیز اختلال سایبری عوامل منتسب به جمهوری اسلامی است که احتمالا با هدف دخالت در نتیجه انتخابات، دامن زدن به اختلافات سیاسی و انتقام از نامزد حزب جمهوری‌خواه دنبال می‌شود.

کاندیس فروست، فرمانده سابق مرکز عملیات مشترک اطلاعات در فرماندهی سایبری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۱ اوت (۳۱ مرداد) گفت که جمهوری اسلامی به ویژه به دلیل کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس «علاقه آشکاری» به انتخابات آمریکا دارد.

فروست در ادامه افزود که جمهوری اسلامی در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا نیز تلاش کرد نقش ایفا کند اما اکنون به نظر می‌رسد که «انتخابات آتی برای آن‌ها شخصی است».

از نظر تحلیل‌گران، حمله هکرهای جمهوری اسلامی به کارزارهای ترامپ در نگرانی عمیق حکومت از روی کار آمدن دوباره رئیس‌جمهور سابق ریشه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی امیدوار است با روی کار آمدن دولت پزشکیان مذاکرات و توافق هسته‌ای را احیا کند. اما به همان میزان که به احیای توافق با روی کار آمدن دموکرات‌ها امیدوار است، احتمال احیای آن را با روی کار آمدن ترامپ بعید می‌داند.

کمتر از یک ماه قبل، کارزار ترامپ، جمهوری اسلامی را به هک یکی از وب‌سایت‌هایش متهم کرد. در همان زمان، نامزد حزب جمهوری‌خواه خبر داد که جمهوری اسلامی در این حمله هکری موفق نبوده و تنها به برخی اطلاعات عمومی دسترسی پیدا کرده است.

در همان زمان، استیون چانگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در واکنش به تایید نقش جمهوری اسلامی در عملیات نفوذ به کارزار انتخاباتی ترامپ گفت که جمهوری اسلامی ایران از اینکه ترامپ مانند چهار سال پیش «سلطه ترور» آنها را متوقف کند، می‌ترسد.

در گزارشی دیگر سی‌ان‌ان، به نقل از «منبعی آگاه» خبر داد که لیندسی هالیگان، از وکلای دونالد ترامپ، هدف حمله هکر‌های وابسته به جهوری اسلامی قرار گرفته است. بر مبنای این گزارش نگرانی از به قدرت رسیدن دوباره دونالد ترامپ در جریان تبلیغات «انتخابات» ریاست‌جمهوری اخیر در ایران مشهود بود و برخی مقامات و چهره‌های سیاسی به روشنی از ریاست‌جمهوری دوباره ترامپ ابراز نگرانی می‌کردند.

روز دوشنبه نیز اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، دفتر مدیر اطلاعات ملی و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت آمریکا که مسئول دفاع از سیستم‌های کامپیوتری دولت ایالات متحده است، در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند که بازیگران حکومتی ایران، تلاش‌ها برای مداخله در انتخابات آمریکا را از طریق ارائه اطلاعات نادرست آنلاین، عملیات نفوذ و حمله‌های سایبری به دو ستاد انتخاباتی ترامپ و هریس تشدید کرده‌اند.

نهادهای امنیتی آمریکا در بیانیه‌شان، ادعای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ مبنی بر حمله هکری جمهوری اسلامی را تایید و اعلام کرد که اداره تحقیقات فدرال تحقیق درباره آن را آغاز کرده است.

در این بیانیه آمده است: «ما شاهد فعالیت‌های تهاجمی فزاینده جمهوری اسلامی در این دوره به قصد تأثیرگذاری بر روند انتخابات بوده‌ایم».

بر اساس این بیانیه حمله هکرها مواردی‌ از جمله افشاگری و سرقت داده‌ها را شامل شده است و هر دو نامزد انتخابات آمریکا هدف قرار گرفته‌اند.

هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در واکنش به بیانیه نهادهای اطلاعاتی و سایبری آمریکا ادعا کرد که جمهوری اسلامی هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات آمریکا ندارد.

با وجود این ادعا کمی پیش از آن هم گوگل فاش کرده بود که هکرهای مورد حمایت جمهوری اسلامی، کارزارهای هریس و ترامپ را هدف قرار داده‌اند.

در گزارشی که گوگل درباره تهدیدهای الکترونیکی منتشر کرد، آمده بود: «یک گروه هکری موسوم به ای‌پی‌تی42 که با سپاه پاسداران مرتبط است، شخصیت‌ها و سازمان‌های بلندپایه در اسرائیل و ایالات متحده، از جمله مقامات دولتی و کارزارهای سیاسی را هدف قرار داده است.»

پیش از آن نیز  وزارت خارجه آمریکا با انتشار تصاویری از شش مقام ارشد مرکز فراندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جایزه  ۱۰ میلیون دلاری برای افشای هویت آنان تعیین کرد و خبر داد که این افراد «فعالیت‌های مخرب سایبری» علیه زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده را هدایت می‌کنند.

الحره به نقل از محمد سلیمان، مدیر امنیت سایبری در موسسه خاورمیانه نوشت که افزایش تلاش‌های جمهوری اسلامی در حمله‌های سایبری به نامزدهای انتخاباتی آمریکا ممکن به جنگ غزه و درگیری اسرائیل با حماس مربوط باشد.

او گفت احتمال دارد جدول زمانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با درگیری منطقه‌ای ایران و متحدانش با اسرائیل تلاقی کند. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز پنجم نوامبر برگزار می‌شود.