پهپادهای مورداستفاده حزب‌الله و حوثی‌ها قطعات آلمانی دارند

شرکت‌ها و بانک‌های آلمانی به معاملات تجاری بزرگ با رژیم ایران از جمله تحویل فناوری دو منظوره که می‌تواند برای مقاصد نظامی و غیرنظامی استفاده شود، ادامه می‌دهند

جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش مشتریان پهپادی است-Iranian Army office / AFP

وب‌سایت آی۲۴ نیوز (i24news) روز سه‌شنبه ۲۷ اوت (ششم شهریور) با انتشار گزارشی خبر داد که تحقیقات جدید نشان می‌دهد پهپادهای مورداستفاده گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران قطعاتی دارند که ساخت یک شرکت آلمانی است.

در گزارش این رسانه اسرائیلی آمده که بر اساس تصاویر ویدیویی به‌دست‌آمده در تولید پرتابه هوایی فرودآمده در نزدیکی کیبوتص دان که حزب‌الله لبنان روز یکشنبه به سمت اسرائیل شلیک کرد، از فناوری تولید شرکت آلمانی ۳دبلیو‌ــ‌اینترنشنال (3W-International) استفاده شده است.

جیسون برادسکی، رئیس شورای سیاست‌گذاری اندیشکده «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، در این زمینه به آی‌۲۴ نیوز گفت: «شرکت ۳دبلیو پیش از حمله انتقام‌جویانه حزب‌الله علیه اسرائیل در این آخرهفته هم می‌دانست که از قطعاتش در پهپادهای شبکه نیابتی جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌شود، چون قبلا در پهپادهای سرنگون‌شده حوثی‌های یمن هم قطعات شرکت ۳دبلیو شناسایی شده بود.»

برادسکی در ادامه خواستار سخت‌گیری‌های بیشتر و اعمال محدودیت‌های جدی‌ و دقیق‌تر بر صادرات قطعات تولید اروپا شد و بر اهمیت شناخت مشتریان نهایی فناوری‌های صادرشده تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کای واینهولد، مدیرعامل شرکت ۳دبلیو، در پاسخ به این رسانه اسرائیلی گفت که این شرکت «هیچ موتور یا فناوری به جمهوری اسلامی یا حزب‌الله نفروخته است» اما افزود که موتور نشان‌داده‌شده در تصاویر «شبیه یکی از موتورهای ۳دبلیو» است، هرچند بدون دانستن شماره سریال آن نمی‌توان دقیق اظهارنظر کرد.

واینهولد افزود: «اینکه به نظر می‌رسد از موتورهای شرکت ما در عملیات سازمان‌های تروریستی استفاده می‌شود، وحشتناک است. متاسفانه، ما نمی‌توانیم فروش مجدد محصولاتمان را کنترل و از استفاده مجدد از آن‌ها برای اهداف تروریستی و جنایی جلوگیری کنیم.»

با این حال، اندیشکده اتحاد علیه ایران هسته‌ای می‌گوید که در سال ۲۰۲۰ هم به این شرکت آلمانی درباره وجود اتهام‌هایی مربوط به شیوه‌های تجاری نامطلوب این شرکت مهندسی هشدار داده بود. این اندیشکده مستقر در آمریکا طی نامه‌ای که فوریه ۲۰۲۰ به مدیرعامل ۳دبلیو فرستاد، خواستار ارائه اطلاعات دقیق درباره فروش محصولاتی شد که به نظر می‌رسید گروه‌های تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها دسترسی دارند.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای در آن زمان اعلام کرد که «در ۱۹ فوریه ۲۰۲۰، تحقیقاتی منتشر شد که به نظر می‌رسد از قطعات ساخت شرکت ۳دبلیو در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی استفاده شده است».

واینهولد در آن زمان از پاسخ دادن به آن نامه خودداری کرده بود.

شرکت‌ها و بانک‌های آلمانی همچنان به معاملات تجاری بزرگ با رژیم ایران، از جمله تحویل فناوری‌های دومنظوره که می‌توانند برای مقاصد نظامی و غیرنظامی استفاده شوند، ادامه می‌دهند.

در سال ۲۰۱۸، نام آلمان در یک رسوایی مربوط به سلاح‌های شیمیایی هم به میان آمد. در آن زمان، گفته شد که یک شرکت آلمانی فناوری مرتبط با تسلیحات شیمیایی را به بازرگانانی از جمهوری اسلامی ایران فروخته است.

طبق گزارش فاکس‌نیوز دیجیتال در سال ۲۰۱۸، مواد ساخت گروه کرمپل (Krempel Group) مستقر در اشتوتگارت در موشک‌های ساخت ایران که در دو حمله شیمیایی به غیرنظامیان سوری استفاده شده بودند، پیدا شدند. در آن زمان، دفتر فدرال امور اقتصادی و کنترل صادرات آلمان (بافا) از فروش آن محصولات به ایران دفاع کرد و مدعی شد که این مواد به عنوان کالاهای دارای کاربرد دوگانه که احتمال دارد برای اهداف نظامی استفاده شوند، طبقه‌بندی نشده بودند.

روبرت ساورین، سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان، درباره گزارش جدید استفاده از قطعات آلمانی در پهپادهای حزب‌الله به آی‌۲۴ نیوز گفت: «ما حمله حزب‌الله به اسرائیل را محکوم می‌کنیم و نشانه‌های احتمالی استفاده از قطعات ساخت کشورمان در تسلیحات مورداستفاده حزب‌الله علیه اسرائیل را بسیار جدی می‌گیریم.»

او افزود: «مقام‌های تحقیقات جنایی دولتی مسئول بررسی چنین شواهدی از نقض احتمالی تحریم‌ها یا کنترل‌های صادراتی‌اند. به منظور حفاظت از این تحقیقات، نمی‌توان اطلاعات بیشتری ارائه داد.»

به گزارش آی‌۲۴، ایالت بادن‌ــ‌وورتمبرگ آلمان به بانک‌ها و شرکت‌های مهندسی اجازه می‌دهد با جمهوری اسلامی ایران معاملات تجاری انجام دهند زیرا وینفرید کرچمن، فرماندار این ایالت از حزب سبز، و میشائیل بلوم، کمیسر مبارزه با یهودستیزی، برای متوقف کردن تجارت گسترده این ایالت با جمهوری اسلامی ایران هیچ تمایلی نشان نمی‌دهند.

طبق گزارش ماه آوریل این رسانه اسرائیلی، مارتین هورن، شهردار شهر محل استقرار دانشگاه فرایبورگ در ایالت بادن‌ــ‌وورتمبرگ آلمان، به درخواست مخالفان جمهوری اسلامی مبنی بر پایان دادن به مشارکت با رژیم ایران در شهر اصفهان پاسخ منفی داده است.

بیشتر از جهان