پشت‌پرده عملیات سایبری جمهوری اسلامی که مقامات آمریکا را نگران کرده است

برخی فعالیت‌های سایبری جمهوری اسلامی عنصری تاریک‌تر هم دارد که از شیوه سنتی جاسوسی فراتر می‌رود. به نظر می‌رسد هکرهای مرتبط با سپاه پاسداران دستور دارند داده‌هایی را جمع‌آوری کنند که رژیم ایران ممکن است برای برنامه‌های آدم‌ربایی و ترور مفید بداند

عکس تزیینی از یک هکر‌ــ Canva

دو سال پیش از اینکه هکرهای ایرانی به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ نفوذ کنند، از ترفند مشابهی برای هدف قرار دادن یک مقام دولتی سابق استفاده کردند که زمانی از نزدیکان جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و منتقد جدی جمهوری اسلامی، بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، هکرها پس از نفوذ به حساب ایمیل این شخص، درخواستی به‌ظاهر بی‌‌ضرر به گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی در آمریکا ارسال کردند و از آن‌ها خواستند کتابی فرضی را که این فرد داشت درباره برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی می‌نوشت بررسی کنند. لینک ارسال‌شده که قرار بود نوشته را در اختیار آن‌ها قرار دهد حاوی کد مخربی بود که به هکرها اجازه دسترسی نامحدود به رایانه‌های هدف را می‌داد.

بررسی سی‌ان‌ان در مورد این گروه هکری، که کارشناسان می‌گویند به سپاه پاسداران‌ وابسته است، جزئیات جدیدی از عملیات چندساله آن‌ها را فاش می‌کند، از جمله اینکه چطور اعضای سابق دولت ترامپ و دولت بایدن را هدف قرار داده‌اند.

در اوایل سال جاری یک دیپلمات سابق ایمیلی از فردی دریافت کرده بود که خود را پژوهشگری در یک اندیشکده معتبر در واشینگتن معرفی کرده و درخواست گفت‌و‌گویی در مورد وضعیت اسرائیل و فلسطین کرده بود. روشن نیست که تلاش هکرها موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر، اما دسترسی به حساب ایمیل او احتمالا راه ورودی فراهم می‌کرد که بتوانند محافل سیاست خارجی دموکرات‌ها را هدف قرار دهند.

اختلاف‌افکنی

تلاش آرام اما بی‌وقفه جمهوری اسلامی برای هک مقام‌های فعلی و سابق آمریکا بار دیگر در هفته‌های اخیر توجه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را جلب کرده است، زیرا جمهوری اسلامی در قامت یکی از قدرت‌های خارجی متخاصمی ظاهر شده که در تلاش برای ایجاد اختلاف در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ژوئن امسال، همین گروه هکرهای مرتبط با سپاه پاسداران کارزار انتخاباتی ترامپ را هدف قرار دادند و اسناد داخلی کارزار را به سرقت بردند و با سازمان‌های خبری به اشتراک گذاشتند.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا که این فعالیت‌ها را رصد می‌کند با اشاره به فعالیت هکری جمهوری اسلامی، به سی‌ان‌ان گفت این عملیات هک و افشا نشان می‌دهد تهران نه تنها از روش‌های سایبری استفاده می‌کند بلکه تلاش می‌کند به اختلاف‌های اجتماعی دامن بزند و از آن‌ها علیه آمریکا استفاده کند.

برنامه هکری جمهوری اسلامی به اندازه چین، روسیه یا آمریکا پیشرفته نیست، اما به عقیده کارشناسان گروهی از عوامل سایبری ماهر را به کار گرفته است که در بیش از یک دهه گذشته زیرساخت‌‌های حیاتی در آمریکا و خاورمیانه را مرتب هدف قرار داده‌اند.

هکرها و عوامل ترور

برخی فعالیت‌های سایبری جمهوری اسلامی عنصری تاریک‌تر هم دارد که از شیوه سنتی جاسوسی فراتر می‌رود. به نظر می‌رسد هکرهای مرتبط با سپاه پاسداران دستور دارند داده‌هایی را جمع‌آوری کنند که رژیم ایران ممکن است برای برنامه‌های آدم‌ربایی و ترور مفید بداند.

در نوامبر ۲۰۲۲، رئیس سازمان اطلاعاتی ام‌آی۵ (MI5) بریتانیا فاش کرد که فقط در آن سال دست‌کم ۱۰ تهدید آدم‌ربایی یا آدمکشی در بریتانیا از جانب جمهوری اسلامی وجود داشته است. در دست‌کم یکی از این طرح‌ها فعالیت‌های هکری نقش داشته است.

بر اساس بررسی موسسه سیاست خاور نزدیک واشینگتن، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، تعداد «عملیات‌های خارجی» جمهوری اسلامی در کشورهای گوناگون (شامل طرح‌های آدم‌ربایی، قتل، رصد، یا ارعاب) افزایش یافته و به ۱۱۵ مورد رسیده، که بیش از نیمی از مجموع کل عملیات‌های صورت‌گرفته از تاسیس جمهوری اسلامی تاکنون است.

سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در بیانیه‌ای در ۱۹ اوت گفتند: «ایران به‌ویژه انتخابات امسال را از لحاظ آثاری که می‌تواند بر منافع امنیت ملی‌اش داشته باشد تاثیرگذار می‌داند و این امر به افزایش تمایل تهران برای شکل‌دهی به نتیجه انتخابات منجر شده است.»