کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق عملی می‌شود؟

دولت عراق اعلام کرد، کاهش تعداد نیروها بر اساس یک برنامه مشخص و بدون قطع «رابطه امنیتی» با کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، انجام می‌شود

نیروهای آمریکایی در پایگاه حریر در اقلیم کردستان عراق‌ــ عکس از عصر ایران

هم‌زمان با انتشار خبر انتقال تجهیزات ائتلاف بین‌المللی علیه داعش از استان‌های الانبار و بغداد به اقلیم کردستان و شمال شرق سوریه، انتظار می‌رود ایالات متحده آمریکا خبر توافق برای کاهش شمار سربازان در عراق را اعلام کند. اگرچه برخی گروه‌های سیاسی شیعه هنوز درباره خروج آمریکا از کشور تردید دارند، دولت عراق اعلام کرد، کاهش تعداد نیروها بر اساس یک برنامه مشخص و بدون قطع «رابطه امنیتی» با کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، انجام می‌شود.

در همین حال، روزنامه آمریکایی پولیتیکو روز شنبه (۳۱ شهریور) گزارش داد که واشینگتن در حال آماده شدن برای اعلام توافق با بغداد برای کاهش تعداد سربازان آمریکایی در عراق است. هرچند خروج نیروهای آمریکایی از عراق به این معنی است که نیروهای عراقی بدون کمک کامل و مستقیم نیروهای آمریکایی عمل خواهند کرد، سرنوشت ماموریت ائتلاف بین‌المللی در حمایت هوایی از نیروهای عراقی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مراحل پایانی

مقام‌های آمریکایی به پولیتیکو گفتند که مذاکرات خروج نیروهای آمریکایی از عراق با رهبران عراق به «مراحل پایانی» رسیده، اما نبرد علیه داعش هنوز به پایان نرسیده است. این اظهارات با گزارش‌های قبلی مبنی بر اینکه واشینگتن نیروی نظامی کوچکی را بعدا در اقلیم کردستان عراق مستقر خواهد شد، مطابقت دارد.

در همین حال، کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در مناظره‌ با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه گفت: «امروز هیچ سرباز آمریکایی در هیچ منطقه جنگی در هیچ جای دنیا حضور ندارد و این اولین باری است که در این قرن چنین اتفاقی می‌افتد». این در حالی است که آمریکا در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ سرباز در عراق و حدود ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد.

بنا‌بر اعلام ائتلاف بین‌المللی، سربازان یادشده برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش عملیات نظامی و اطلاعاتی انجام می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی اعضای کنگره آمریکا با ابراز ناراحتی از عقب‌نشینی کامل نظامی از عراق، هشدار دادند که خروج کامل آمریکا از عراق می‌تواند زمینه بازگشت داعش را فراهم کند و به گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور بیانجامد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، چندی پیش اعلام کرد که کشورش دیگر به حضور نیروهای آمریکایی نیازی ندارد، زیرا عراق تا حدی در شکست داعش موفق بوده است. 

پیش‌بینی می‌شود در این توافق، نیروهای آمریکایی همچنان بتوانند برای پشتیبانی از عملیات نظامی و امنیتی در خاک سوریه، از پایگاه‌های عراق استفاده کنند.

اتخاذ تدابیر ویژه

خبرگزاری‌های محلی به نقل از یک فرمانده نظامی که هویتش را فاش نکرد، گزارش دادند که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به منظور آماده شدن برای عقب‌نشینی از بغداد تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کرده‌اند. به گفته این فرمانده، این اقدام‌ها در مواضعی در منطقه سبز بغداد و در چارچوبی مشخص آغاز شده است و انتظار می‌رود تا اوایل سال ۲۰۲۵ که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به مواضع جایگزین در اقلیم کردستان انتقال می‌یابند، ادامه داشته باشد.

این فرمانده خاطرنشان کرد که عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی عملا از اواسط سال آینده ۲۰۲۵ یا کمی قبل از آن و با تخلیه پایگاه‌های منطقه سبز بغداد و مرکز عملیات مشترک آغاز خواهد شود.

همچنین گفته می‌شود صدای انفجارهایی که اخیرا از پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار در غرب عراق شنیده شد، به دلیل آموزش‌های نظامی است که نیروهای ائتلاف بین‌المللی با گلوله‌های جنگی در داخل این پایگاه برگزار می‌کنند. این پایگاه طی سال‌های گذشته بارها هدف حملات موشکی گروه‌های مسلح وفادار به جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که دو فروند هواپیمای حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی به‌عنوان بخشی از تقویت حضور ائتلاف بین‌المللی در منطقه و بالا بردن استحکامات دفاعی این پایگاه به‌منظور مقابله با هرگونه حمله احتمالی، در پایگاهی در استان حسکه سوریه به زمین نشستند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود: در طول سال‌های گذشته، نیروهای ائتلاف بین‌المللی به ارسال نیروهای کمکی نظامی از طریق زمین و هوا از عراق به پایگاه‌هایشان در شمال سوریه ادامه داده‌اند.

تهدیدی برای امنیت عراق

در همین حال، آلینا رومانوفسکی، سفیر ایالات متحده در بغداد، روز شنبه گذشته گفت: «امنیت، ثبات و حاکمیت عراق همچنان در معرض تهدید و خطر است.» رومانوفسکی با نشر پیامی در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس، به تعهد ایالات متحده مبنی بر همکاری دوشادوش با شرکایش در دولت و جامعه مدنی عراق برای تامین صلح و ثبات در عراق تاکید کرد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، پس از دیداری که جمعه ۳۰ شهریور، با شماری از رهبران برجسته «چارچوب هماهنگی»، به استثنای نوری‌المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون، داشت، عازم نیویورک شد. البته مهم‌ترین دیدار نخست‌وزیر عراق با قیس خزعلی، رهبر گروه عصائب اهل‌ حق، بود؛ به‌ویژه اینکه قیس خزعلی چندی پیش از محمد جوحی، کارمند ارشد دفتر السودانی، به دلیل سرپرستی شبکه‌ شنود تلفن‌های برخی رهبران سیاسی و مقام‌های ارشد شکایت کرده بود.

بنا بر اعلام دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق، السودانی افزون بر سخنرانی در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در نشست میثاق سران آینده که بسیاری از رهبران و روسای‌جمهوری کشورهای مختلف آنجا حضور خواهند داشت، شرکت خواهد کرد.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه