هم‌زمان با وعده عجیب دنیامالی؛ تنها سه ماه محرومیت برای متهم اصلی پرونده مرگ هوادار ملوان

وزیر ورزش در حالی ساخت ورزشگاه ۱۱۰ هزار نفری را وعده داد که بازسازی سکوهای آزادی پس از گذشت سه سال همچنان ادامه دارد

لحظه اعتراض مازیار زارع به داوود رفعتی و تلاش‌ها برای احیای قلبی هوادار ملوان، ۲۳ شهریور ۱۴۰۳‌ــ فوتبال۳۶۰

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران روز یکشنبه اول مهر حکم پرونده شکایت از جان باختن هوادار باشگاه ملوان بندرانزلی در ورزشگاه فولادشهر اصفهان را به دلیل نبود پزشک، امکانات پزشکی و آمبولانس صادر کرد که بر اساس آن، داوود رفعتی به‌عنوان متهم ردیف اول پرونده، تنها با سه ماه محرومیت از نظارت بر مسابقات فوتبال مواجه شد.

این در حالی است که در بیانیه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران تایید شده است که داوود رفعتی در مقام ناظر مسابقه تیم‌های سپاهان اصفهان و ملوان بندرانزلی، بر خلاف مقررات، این دیدار را بدون حضور پزشک عمومی یا متخصص در ورزشگاه آغاز کرد. در ادامه نیز تصاویر تلویزیونی نشان دادند که او دست‌کم ۱۰ دقیقه مانع از انتقال این هوادار بیمار با تنها آمبولانس حاضر در ورزشگاه به بیمارستان شد تا در نهایت مرتضی خائفی جانش را از دست داد.

همچنین در شرایطی که اعضای خانواده مرتضی خائفی به‌ همراه مسئولان و سرمربی تیم ملوان در روزهای اخیر بارها تاکید کردند که دستگاه شوک اکسترنال برای احیای قلب مرتضی خائفی در آمبولانس حاضر در ورزشگاه موجود نبود و ناظر مسابقه به همراه مسئولان باشگاه سپاهان به مدت ۱۰ دقیقه مانع از انتقال این بیمار به بیمارستان شدند، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که مستقیم زیر نظر مهدی تاج اداره می‌شود، تنها به جریمه ۱.۵ میلیارد تومانی باشگاه سپاهان و خرید پنج دستگاه شوک اکسترنال برای مرکز پزشکی ایفمارک در تهران حکم داد و بدین ترتیب داوود رفعتی همچنان در سمتش به‌عنوان دبیر کارگروه استانداردسازی ورزشگاه‌های ایران باقی ماند.

ساعتی پیش از صدور این حکم نیما سهیلی، داماد خانواده مرتضی خائفی، در گفت‌وگو با تسنیم، با مقصر اعلام کردن داوود رفعتی در مرگ این هوادار، از احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان، به علت همراهی با رفعتی در بازدید از ورزشگاه تختی تهران انتقاد کرد.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پیش از این اتمامی عاملان فاجعه ورزشگاه فولادشهر را تا زمان صدور حکم نهایی از فعالیت‌های فوتبالی محروم کرده بود.

داماد مرتضی خائفی گفت: «این همراهی رفعتی با وزیر ورزش در حالی که هنوز پرونده تعیین تکلیف نشده، دهن‌کجی به مردم انزلی، هواداران ملوان و خانواده شادروان خائفی است. مرگ عزیز یک خانواده قطعا اهمیت دارد و این رفتارها بیشتر خانواده سوگوار را می‌رنجاند. مسئولان فدراسیون فوتبال حتی به مراسم تشریف نیاوردند تا برای بازماندگان آرزوی صبر و سلامتی داشته باشند. این کمترین کاری بود که فدراسیون می‌توانست به لحاظ اخلاقی انجام دهد.»

او در ادامه تاکید کرد که از طریق قوه قضاییه از داوود رفعتی و مدیران باشگاه سپاهان اصفهان به دلیل نقش مهم آنان در جان باختن مرتضی خائفی شکایت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد دنیامالی، وزیر ورزش دولت پزشکیان، روز یکشنبه در بازدید از ورزشگاه تخریب‌شده تختی تهران، مدعی شد که پیگیر پروژه ساخت ورزشگاه جدید و ۱۱۰ هزار نفری تهران است. او گفت: «این یک مجموعه و کار خیلی بزرگی است و به‌زودی مصوبه آن را از دولت خواهیم گرفت تا در مجموعه شهر آفتاب و اراضی محدوده مرقد حضرت امام آن را به اجرا برسانیم.»

دنیامالی در پاسخ به این سوال که پیش از این اعلام شده بود پروژه ساخت ورزشگاه جدید به علت کمبود بودجه در دولت رئیسی کنار گذاشته شد، مدعی شد: «این خبر درست نیست و مصوبه دولت شهید رئیسی است. اکنون در حال تهیه گزارشی از این مجموعه‌ام تا مصوبه آن را در دولت وفاق ملی اخذ کنیم و پس از اخذ مصوبه به‌زودی احداث فاز ۱ این مجموعه را آغاز خواهیم کرد. این مجموعه ورزشی را در سه فاز تعریف کردیم که اولویت ما ورزشگاه است.»

با این حال به نظر نمی‌رسد این ادعا با سایر ادعاهای وزرای ورزش و مقام‌های سیاسی ایران در دو دهه اخیر تفاوتی داشته باشد؛ زیرا در حال حاضر مدیران ورزش و فوتبال ایران حتی از تامین چمن مناسب و استاندارد برای یکی از ورزشگاه‌های فوتبال در ایران نیز عاجزند و زمین چمن بی‌کیفیت ورزشگاه فولادشهر در مسابقه ایران و قرقیزستان یا چمن ناهموار ورزشگاه قلعه‌حسن‌خان در مسابقه استقلال و الغرافه قطر در هفته‌های قبل، سوژه تمسخر بازیکنان خارجی و کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای همسایه ایران شد.

از سوی دیگر روند بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی نیز بیش از سه سال طول کشیده است و اکنون مدیران ورزش ایران می‌گویند در صورت انصراف از بازسازی سکوهای ضلع شرقی، بازسازی سکوهای ضلع غربی و بازگشایی ورزشگاه فوتبال آزادی دست‌کم تا چندماه دیگر طول می‌کشد. 

بیشتر از ورزش