تکرار روز سیاه اقتصاد ایران؛ سقوط آزاد بازار بورس

سه‌شنبه ۲۴ مرداد، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام با خروج ۵۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی منفی شد و تاریخ سیاه دیگری برای بورس ایران رقم خورد

سقوط بازار بورس- عکس مهر

سه‌شنبه ۲۴ مرداد، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام با خروج ۵۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی منفی شد و تاریخ سیاه دیگری برای بورس ایران رقم خورد.

در این روز شاخص کل بورس تهران با کاهش ۱۸ هزار و ۸۶۳ واحد به نسبت روز دوشنبه به سطح یک میلیون و ۹۷۸ هزار و ۱۶۷ واحد رسید. شاخص کل  فرابورس نیز ۳۴۸ واحد افت را تجربه کرد و به رقم ۲۵ هزار و ۵۱۴ واحد تنزل یافت.

در معاملات روز سه‌شنبه، ۴۵ نماد دارای صف خرید و ۱۰۶ نماد با صف‌ فروش مواجه شدند و مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۳ درصدی نسبت به‌روز کاری قبل به ۱۷۸ میلیارد تومان رسید. مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۱۲ درصدی به ۵۹۹ میلیارد تومان افزایش یافت تا بحران ابتدای هفته جاری در بورس نقطه اوج دیگری را تجربه کند.

روز شنبه ۲۱ مرداد با آغاز کار بورس، چهارمین سقوط تاریخی بازار از مردادماه سال ۹۹ رقم خورد و در سالگرد سقوط بزرگ، شاخص در فاصله کمتر از یک ماه، بار دیگر کانال ۲ میلیون واحدی را از دست داد و حقیقی‌ها ۱۱۵۱ میلیارد پول از بازار سهام خارج کردند.

بیست‌و‌شش تیرماه ۱۴۰۲ نیز شاخص بورس تهران با ریزش ۶۴ هزارواحدی، به زیر کانال دو میلیون واحد سقوط کرده بود، در آن زمان مدیران بورس با موقتی دانستن این اتفاق مدعی شدند امکان تکرار بحران سال ۹۹ وجود ندارد و فعالان بازار بورس شاخص ۲ میلیون و ۵۳۵ اردیبهشت را دوباره می‌بینند.

روند پرنوسان بورس از ۱۸ اردیبهشت تاکنون با وجود صعود موقت شاخص در روزهای مختلف شیب نزولی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ۱۸ اردیبهشت تا ۲۸ خرداد، بازار سرمایه ۳۵۰ هزار شاخص سقوط کرد و وعده‌های مدیران برای حفاظت از بازار سرمایه تنها یک‌ ماه توانست آرامشی نسبی را به بازار برگرداند. بازار بورس در تیرماه بار دیگر در شوک سقوط ناگهانی شاخص فرو رفت.

تکرار این چرخه ماهانه در مرداد به ناامیدی سهام‌داران از اصلاح بازار منجر شد و تحلیلگران تاکید کردند با هر رشد اندک شاخص، میزان خروج سرمایه حقیقی در روزهای بعد شدت می‌یابد، چرا که برخی از سهام‌داران برای خروج سرمایه خود از بورس منتظر توقف موقتی شیب نزولی‌اند.

روز یکشنبه ۲۲ مرداد نیز پس از سقوط بورس در روز شنبه، شاخص سیر صعودی به خود گرفت که این موضوع تنها به افزایش صف‌های فروش در روزهای دوشنبه و‌ سه‌شنبه و سقوط مجدد شاخص منجر شد.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، در زمان سقوط ۲۶ تیرماه بورس گفته بود آنچه در بازار سرمایه مشاهده می‌کنیم نتیجه سیاست‌گذاری‌های اشتباه و غیرکارشناسی در بدنه دولت است.

به گفته فعالان بازار، سهام‌داران حقیقی هنوز شوک‌ سقوط مرداد ۹۹ را از یاد نبرده‌اند و همان تجربه کافی است تا کوچک‌ترین تصمیم اشتباه از طرف مدیران دولت به هراس سهام‌داران و خروج سرمایه حقیقی از بازار بورس منجر شود.

علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه، هم ۲۲ مرداد وضعیت فعلی بورس را نتیجه هماهنگ نبودن مدیران و دیدگاه سیاستگذاران به بازار سرمایه دانست.

به باور تاجبر، از اردیبهشت‌ماه این تفکر به سرمایه‌گذاران القا شد که «دولت حمایت عملی از سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه ندارد و بورس را در اولویت‌های خود قرار نداده است».

تاجبر همانند دیگر فعالان بازار معتقد است «تصمیمات دولت در صنایع مختلف به ضرر بورس بوده است».

روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی مدعی شده است «خشم سهام‌داران از نامشخص بودن سیاست دولت در قبال بورس جوی مشابه سال ۹۹ را بر بازار حاکم کرده است».

تحلیلگران بازار سرمایه با ناامیدی از دورنمای وضع فعلی تاکید دارند بی‌اعتمادی شدیدی بر بازار حاکم است و هر خبری می‌تواند این شرایط را تشدید کند.

سایت اقتصادی اکو ایران نیز آینده بازار تا پایان مرداد را وابسته به مصوبه جدید دولت برای نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع و خبر مجمع ایران‌خودرویی‌ها دانسته است.

از سوی دیگر، اخبار مذاکرات با آمریکا و تبادل زندانیان و آزادشدن منابع ارزی و همچنین نزدیکی به سالگرد خیزش مردمی و احتمال تکرار اعتراض‌های گسترده خیابانی را باید به‌عنوان اهرم‌های تعیین‌کننده بازار تا پایان تابستان در نظر گرفت.

به گفته مطلعان بازار، آنچه نباید از چشم دور بماند، شدت بی‌اعتمادی حاکم بر بازار است که از اردیبهشت تا امروز تمامی تلاش‌های دولت برای بازگرداندن آرامش اقتصاد ایران را بی‌اثر کرده است.

بیشتر از اقتصاد