پیشنهاد عربستان سعودی برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ قوت گرفت

عربستان سعودی تصمیم گرفت تمام انرژی خود را روی پیشنهاد سال ۲۰۳۴ متمرکز کند، که در آن براساس قوانین مربوط به چرخش قاره‌‌ها جام جهانی فقط می‌بایست در آسیا یا اقیانوسیه برگزار شود

ماکت جام جهانی در دست یک طرفدار تیم آرژانتین، فینال جام جهانی ۲۰۲۲ ـ  Anne-Christine POUJOULAT / AFP

استرالیا و نیوزلند می‌کوشند که تا روز ۳۱ اکتبر برای معرفی ۱۴ ورزشگاه لازم پیشنهادی جام جهانی ۲۰۳۴ راه حلی بیابند، که این امر احتمالا راه را برای عربستان سعودی هموارتر می‌کند.

براساس الزام‌های فیفا تمامی ورزشگاه‌ها باید دست‌کم ۴۰ هزار صندلی ظرفیت داشته باشند، اما اکنون فقط ۱۱ ورزشگاه منطبق با این مشخصات در این دو کشور وجود دارد.  

در مدارک پیشنهاد آمده است که فقط چهار مورد از مکان‌های نام‌برده‌شده لازم است «ورزشگاه‌های موجود» باشند، اما طبعا درخواست زیادی است که در بازه زمانی ۲۶ روزه میان آغاز و پایان روند پیشنهاد، تعهدهای ساخت‌و‌ساز قطعی شود.

افزون بر این، برخی از ورزشگاه‌های استرالیا که با این معیارها تطابق دارند، زمین بیضی‌شکل داشته و ویژه کریکت‌اند و زاویه دید مناسبی برای فوتبال ندارند.

این شرایط باعث شده که نظرهای بیشتری در این بین مطرح شود به طوری که پیشنهاد ۲۰۳۴ برای عربستان سعودی تقریبا مسلم بود و آن‌ها پیشنهاد احتمالی خود را آماده کرده بودند تا به محض اعلام این روند ارائه دهند.  

اکنون این کشور از توسعه عظیمی در حوزه ورزشی در حال گذار است و برگزاری جام جهانی بخشی بزرگ از «چشم‌انداز ۲۰۳۰» شاهزاده محمد بن سلمان تلقی می‌شود. هرچند در ابتدا هدف اصلی عربستان سعودی برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ بود، اما به‌دلیل پیشنهاد اولیه پرتغال-اسپانیا، [این کشور] از نظر سیاسی مغلوب شد، چون مراکش به این پیشنهاد پیوست و رای آفریقا را تقسیم کرد.

واقعیت این است که صدمین سالگرد این مسابقات صرفا ایده برگزاری یک رویداد بین‌قاره‌ای را تقویت کرد و سپس اروگوئه، آرژانتین و پاراگوئه برای بازی‌های افتتاحیه دعوت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، عربستان سعودی تصمیم گرفت تمام انرژی خود را روی پیشنهاد سال ۲۰۳۴ متمرکز کند، که در آن براساس قوانین مربوط به چرخش قاره‌‌ها جام جهانی فقط می‌بایست در آسیا یا اقیانوسیه برگزار شود.

این امر استرالیا-نیوزلند را با وجود افزایش پیچیدگی‌ها به تنها رقیب احتمالی سال ۲۰۳۴ تبدیل می‌کند.

در بیانیه جیمز جانسون، مدیرعامل فوتبال استرالیا، آمده است: «همانطور که پیش‌تر گفته شد، [فدراسیون] فوتبال استرالیا در حال بررسی امکان شرکت در پیشنهاد جام جهانی باشگاه‌های فیفا ۲۰۲۹ و / یا جام جهانی فیفا ۲۰۳۴ است. ما اعلامیه فیفا در جام جهانی فیفا ۲۰۲۳ را تایید می‌کنیم و خوشحالیم که بعد از موفقیت بزرگ جام جهانی فیفا قطر ۲۰۲۲ و جام جهانی فیفا زنان استرالیا و نیوزلند ۲۰۲۳ ، خانواده فوتبال آسیا و اقیانوسیه دوباره فرصت خواهند داشت تا توانایی خود را در استقبال از جهان و برگزاری بهترین مسابقات فیفا نشان دهند.»

افراد مرتبط با این حوزه اشاره به خانواده فوتبال آسیا را آموزنده تعبیر کرده‌اند. راه حل پیچیده دیگر برای استرالیا و نیوزلند آن است که احتمال شریک سومی را وارد کنند، که ناگزیر باید کشوری هزاران کیلومتر دورتر، در کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد. اینطور به نظر می‌رسد که این نهاد به‌وضوح عربستان سعودی را گزینه مطلوب معرفی کرده و پیشنهادهای ژاپن و کره را به تعویق می‌اندازد.

این شرایط بازدارنده همچنین نشان می‌دهد که چقدر پیدا کردن میزبان برای مسابقات ۴۸ تیمی آتی محدود است.  

© The Independent

بیشتر از فوتبال