هشدار پاکستان به طالبان و بازدید ملا یعقوب از نقاط مرزی

دوشنبه ۲۲ مرداد در نزدیکی گذرگاه تورخم میان نیروهای مرزی طالبان با مرزبانان پاکستانی درگیری رخ داد 

بازدید وزیر دفاع طالبان از نقطه مرزی با پاکستان/ طالبان

ممتاز زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت خارجه پاکستان، جمعه ۲۶ مرداد (۱۶ اوت) در واکنش به درگیری‌های مرزی به رژیم طالبان هشدار داد. 

او گفت نیروهای پاکستانی در دفاع از قلمرو این کشور واکنش «مناسب» نشان داده‌اند و باید مقام‌های طالبان «خویشتنداری» کنند و از اقدامات غیرقانونی در مرز پاکستان و افغانستان خودداری کنند.  

او گفت: «مقامات افغانستان باید درک کنند که نیروهای پاکستانی همیشه از خاکشان دفاع خواهند کرد. اسلام‌آباد آماده است تا هرگونه سوء‌تفاهم را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کند.» 

سخن‌گوی وزارت خارجه پاکستان گفت که همواره نگرانی‌‌اش درمورد حضور تروریست‌ها، مخفیگاه‌ها و پناهگاه‌های آنان را با مقام‌های طالبان در میان گذاشته‌ است. 

او گفت: «ما از مقام‌های افغانستان انتظار داریم که علیه گروه‌های تروریستی اقدام‌های موثر و قوی انجام دهند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، وزارت دفاع طالبان جمعه ۲۶ مرداد اعلام کرد که ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع این گروه، از پاسگاه‌های تازه‌تاسیس در امتداد مرز پاکستان در شهرستان دانگام کنر بازدید کرده است. 

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است که ملا یعقوب برای دفاع از مرزها و تمامیت ارضی به نیروهای مرزی این گروه توصیه‌هایی کرده است.  

در این اطلاعیه ذکر شده است که ملا یعقوب بر اعمار (آبادانی) پاسگاه‌های امنیتی تازه و فراهم کردن امکانات و تدارکات به نیروهای مرزی طالبان اطمینان داده است. درگیری نیروهای مرزی طالبان با مرزبانان پاکستانی دوشنبه ۲۲ مرداد در نزدیکی گذرگاه تورخم رخ داد. رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که در این درگیری یک زن و کودک افغان جان باخته‌اند. 

وزارت داخله (کشور) طالبان مدعی شد که نخست نظامیان پاکستانی شلیک کرده‌اند و نیروهای این گروه هم پاسخ متقابل داده‌اند. این وزارتخانه گفت که دو پاسگاه نیروهای پاکستانی نیز در این حمله تخریب شده است. پس از هر درگیری مرزی با پاکستان، مقام‌های ارشد طالبان به نقاط صفر مرزی می‌روند و با این کار به دفع تهدیدهای مرزی و پاسبانی از مرزها تظاهر می‌کنند. تحلیلگران نظامی معتقدند که سفرهای این‌چنینیِ مقام‌های طالبان هیچ دستاوردی ندارد و صرفا جنبه نمایشی و تبلیغاتی دارد. 

از زمان روی کار آمدن دوباره رژیم طالبان در افغانستان، چندین درگیری مرزی میان افغانستان و پاکستان رخ داده است. بخشی از این درگیری‌ها به‌‌دلیل تداوم سیاست حصارکشی پاکستان در مرز افغانستان و ساخت پاسگاه‌های مرزی جدید بوده است. گفته می‌شود اسلام‌آباد قسمت‌ اعظم خط مرزی دو هزار و ۶۰۰  کیلومتری‌‌اش با افغانستان را دیوار کشیده است.   

طالبان معمولا دلیل درگیری‌های مرزی را «سوءتفاهم» اعلام می‌کنند. بیشتر نیروهای طالبان مستقر در گذرگاه‌های مرزی درباره اصول مرزبانی و برخورد با نیروهای مرزی کشورهای همسایه آموزش ندیده‌اند، به همین دلیل گاه با برخوردهای نامناسب به درگیری‌های مرزی دامن می‌زنند.   

تحلیلگران نظامی معتقدند که کشورهای همسایه به‌‌دلیل احساس خطر از جانب طالبان استحکامات نظامی‌شان را در مرز با افغانستان تقویت می‌کنند.  

بیشتر از جهان