تبادل اسرای جنگی مسکو و کی‌یف همزمان با سی‌وسومین سالگرد استقلال اوکراین

امارات متحده عربی مبادله ۲۳۰ زندانی بین روسیه و اوکراین را میانجیگری کرد

امارات متحده عربی میان روسیه و اوکراین برای آزادی ۲۳۰ اسیر جنگی میانجیگری کرد؛ تبادلی که اولین در نوع خود از زمان آغاز حمله اوکراین در خاک روسیه در ماه جاری محسوب می‌شود.

به گزارش عرب‌نیوز، از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، این هفتمین مبادله اسرا است که امارات متحده عربی میانجیگری آن را بر عهده دارد. درمجموع تعداد کل زندانیان آزاد شده تحت تلاش‌های میانجیگری این کشور از زمان آغاز جنگ به یک هزار و ۷۸۸ اسیر می‌رسد.

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که تلاش‌های میانجی‌گری این کشور که یک ماه پس از میانجی‌گری موفق قبلی انجام می‌شود، نشان‌دهنده روابط محکمی است که با هر دو کشور وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارتخانه بر تعهد امارات متحده عربی به حمایت از همه ابتکارات و تلاش‌ها با هدف دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز برای جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد.

تبادل اسرای جنگی روز شنبه در حالی انجام گرفت که کی‌یف سالگرد استقلال خود جشن می‌گیرد.

اوکراین روز شنبه سی و سومین روز استقلال خود را در حالی جشن گرفت که جنگ علیه تجاوز روسیه به نقطه عطف ۳۰ ماهه رسیده است. هیچ جشنی برای سالگرد استقلال اوکراین در این کشور برنامه‌ریزی نشده است و در عوض اوکراینی‌ها این روز را با مراسم بزرگداشت غیرنظامیان و سربازان کشته شده در جنگ گرامی می‌دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اوکراین اعلام کرد که ۱۱۵ نظامی آزادشده از سربازان وظیفه بودند که بسیاری از آنها در ماه‌های اول تهاجم روسیه به اسارت درآمدند. در میان اسرای آزادشده نزدیک به ۵۰ سرباز هم وجود دارند که از سوی نیروهای روسی در کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل اسیر شده بودند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که امارات متحده عربی بار دیگر میانجی‌گری این مبادله را انجام داده است و این پنجاه و پنجمین مورد از زمانی است که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تهاجم به همسایه خود را آغاز کرد.

عکس‌های پیوست شده به پست زلنسکی، سربازان لاغر با سرهای تراشیده و پیچیده شده در پرچم اوکراین را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در پست خود افزود: «ما به یاد تک تک سربازانمان هستیم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا همه را برگردانیم.»

مقامات دو طرف درگیر جنگ اعلام کرده‌اند تنها زمانی با یکدیگر ملاقات می‌کنند که اجساد و اسرای زنده جنگی خود را مبادله کرده باشند. نه اوکراین و نه روسیه تعداد اسرای جنگی را فاش نمی‌کنند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، بیشتر اسرای جنگی اوکراینی در حین بازداشت از محرومیت رسیدگی پزشکی، بدرفتاری شدید و حتی شکنجه رنج می‌برند. همچنین گزارش‌های جداگانه‌ای مبنی بر آزار سربازان روسی، عمدتا در حین دستگیری یا انتقال به مراکز بازداشت، وجود دارد.

ژانویه گذشته نیز روسیه و اوکراین در بزرگترین مبادله از این دست، صدها اسیر جنگی را آزاد کردند.

تبادل اسرا در حالی است که جنگ میان روسیه و اوکراین به شیوه‌های مختلف در مناطق مرزی میان دو کشور ادامه دارد.

بیشتر از جهان