موزه «امام علی»: شهرداری تابلو‌ها را بازنگردانده است

علیرضا زاکانی و دیگر مدیران شهرداری تهران تاکنون درباره این پرونده توضیحی ارائه نکرده‌اند

موزه امام علی در شهرداری تهران‌ــ فارس

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، روز یکشنبه ۲۵ شهریور از ناپدید ۳۰ تابلو هنری و ارزشمند از موزه امام علی در شهرداری تهران خبر داد و تاکید کرد که فقط یکی از این تابلو‌ها  حدود ۳۰ میلیارد تومان ارزش داشته است.

عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی روز یکشنبه توضیح داد که تابلوهای موزه برای برگزاری نمایشگاهی به خارج از محل ساختمان مرکزی شهرداری تهران و موزه «امام علی» منتقل شده بودند اما با وجود برگزار نشدن نمایشگاه، تابلوها را به موزه بازنگرداندند.

ناصر امانی یادآور شد که براساس قانون شورا، نظارت بر اداره و حفظ دارایی‌های شهرداری‌ها از اختیارات شوراهای شهر است و افزود مسئولان موزه امام علی تهران برای بازگرداندن این آثار «پیگیری‌های زیادی» انجام دادند که «بی‌نتیجه» بوده است.

این عضو ششمین دوره شورای شهر تهران توضیح نداد که مدیران چه سازمان یا نهادی این تابلوها را با خود برده‌اند. او می‌گوید: «مرداد ۱۴۰۳ در مورد کم‌وکیف این موضوع نامه‌ای به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران زدم و پیگیری‌ها نشان داد که تا این لحظه نه‌تنها گزارشی درباره این ماجرا نداده‌اند، بلکه حتی به نماینده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر هم که پیگیر این موضوع بود، پاسخ صریح و روشنی داده نشد.»

این اولین مورد از ناپدید شدن یا سرقت اشیای تاریخی و هنری و ارزشمند از موزه‌های و اماکن تاریخی در ایران نیست. پیش‌تر خبرگزاری فارس هم از سرقت ۴۸ فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از کاخ سعدآباد تهران خبر داده بود. فارس بدون اشاره به نام مدیر سرقت‌کننده این فرش‌ها نوشت: «سال ۱۳۹۵ فرش‌ها را با یک دستگاه وانت مزدا بردند منزل...»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یا در موردی دیگر، انتشار سخنان دو کارمند سابق مجموعه کاخ گلستان تهران مبنی بر خارج ‌شدن تابلو مشهور «پرتره مظفرالدین‌شاه»، اثر کمال‌الملک، در اواخر دهه ۱۳۷۰ از ایران و فروش آن در حراجی کریستیز بار دیگر موضوع خروج غیرقانونی گنجینه‌های ملی ایران را سر زبان‌ها انداخت. به گفته کارمندان کاخ گلستان، این تابلو تا سال ۱۳۷۸ در تالار برلیان بر دیوار نصب بود، اما پس از برداشته شدن از دیوار، در فروردین‌ ۱۳۷۹ در فهرست اقلام حراجی کریستیز قرار گرفت و به مبلغ ۴۴ هزار و ۶۵۰ پوند به فروش رفت.

در این پرونده‌ها، مسئولان جمهوری اسلامی به تکذیب کلی ماجرا یا متهم کردن دیگر مدیران دولتی و حکومتی پرداختند و سرنوشت اموال گمشده مشخص نشد.

عملکرد علیرضا زاکانی در شهرداری تهران در ماه‌های اخیر با انتقادهای رورافزون ساکنان پایتخت و همچنین تعدادی از اعضای شورای شهر تهران روبرو شده است. نابودی هزاران درخت، ساخت مسجد در بوستان‌های تهران، اعطای وام‌های غیرقانونی و کمک‌های بلاعوض به مدیران و کارمندان شهرداری تهران، ابهام‌های بزرگ در پرونده قرارداد زاکانی با شرکت‌های چینی برای واردات تاکسی و اتوبوس، افزایش ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران و تشدید هزینه‌کرد شهرداری تهران از محل بودجه عمومی شهر برای برگزاری مراسم حکومتی و مذهبی در ایران و عراق از جمله مهم‌ترین انتقادهای مطرح‌شده به این مدیر نزدیک به دستگا‌های امنیتی و بیت علی خامنه‌ای بوده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر