نوبت اسپانیا و انگلستان رسید؛ حذف یک غول دیگر از یورو ۲۰۲۴؟

مدیران پاری‌سن‌ژرمن برای خرید لامین یامال پیشنهاد جدید ۲۵۰میلیون یورویی به بارسلونا ارائه کردند

با پایان دو مسابقه از مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۴ اروپا، حالا در روز یکشنبه دهم تیر، انگلستان و اسلواکی از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت ایران و سپس اسپانیا و گرجستان از ساعت ۲۲:۳۰ به مصاف هم خواهند رفت؛ مسابقاتی که پیش‌بینی نتایج آن‌ها به هیچ عنوان آسان نیست.

اسلواکی در مرحله گروهی، با شکست دادن بلژیک پرستاره نشان داد که قصد ندارد زودهنگام از این جام خداحافظی کند و گرجستانی‌ها نیز با پیروزی شگفت‌انگیز مقابل پرتغال مدعی، ثابت کردند که می‌توانند برای هر تیمی در اروپا مزاحمت ایجاد کنند.

برنده دیدار انگلستان و اسلواکی در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف سوییس می‌رود و برنده دیدار اسپانیا و گرجستان با آلمان روبرو خواهد شد.

اما حذف ایتالیا از یورور ۲۰۲۴ در شامگاه شنبه با شکست دو بر هیچ مقابل سوییس، ده‌ها میلیون هوادار این تیم محبوب در سراسر جهان را مغموم کرد و سپس موجی از انتقادها به سمت لوچانو اسپالتی سرازیر شد.

سوییس که در مرحله مقدماتی نیز بدون شکست و با کسب تساوی مقابل آلمان میزبان، خود را در قامت یک مدعی برای کسب جام قهرمانی نشان داد، در مقابل ایتالیا هم یک بازی منظم و برنامه‌ریزی‌شده ارائه کرد.

آندرا استراماچونی، سرمربی سابق تیم‌های اینترمیلان، اودینزه و استقلال تهران، پس از حذف تیم کشورش از جام ملت‌های اروپا، با انتقاد از اسپالتی گفت:‌ «او نتوانست از توانایی‌های بازیکنان به‌درستی استفاده کند و تغییرات زیادی در ترکیب ایجاد کرد که باعث شد هویت ایتالیا نشان داده نشود. اسپالتی به زمان بیشتری نیاز داشت تا از تغییرات مدنظرش سود ببرد. مثلا او ساختار خط میانی را تغییر داد یا پست بارلا را در حالی عوض کرد که او تا به حال در اینتر در این پست به میدان نرفته بود.»

در ادامه، سوزی کامپاناله، گزارشگر معروف ایتالیا، هم با انتشار مقاله‌ای تیم ملی کشورش را «ناامیدکننده‌ترین تیم یورو ۲۰۲۴» معرفی کرد و نوشت: «عملکرد ضعیف ایتالیا در آلمان با وجود درخشش دوناروما، بیشتر به یک فاجعه شبیه بود. بازیکنان در زمین سردرگم به نظر می‌رسیدند و هیچ درکی از برنامه‌های بازی نداشتند. اسپالتی به جای پذیرش اشتباهات تاکتیکی‌اش، با انتقاد از آمادگی و هوشیار بودن بازیکنان سعی در توجیه عملکرد ضعیف تیم داشت. این در حالی است که سردرگمی بازیکنان در زمین ناشی از آگاهی نداشتن از وظایفشان و زمان‌های مناسب برای نفوذ به خطوط حریف بود.»

برخلاف ایتالیا، آلمانی‌ها به‌عنوان میزبان و از اصلی‌ترین مدعیان کسب جام، توانستند با دو گل دانمارک را در ورزشگاه وستفالن شکست دهند تا در مرحله بعدی، به احتمال زیاد، منتظر اسپانیا باشند و یک فینال زودرس را در یک‌چهارم نهایی برگزار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازی آلمان و دانمارک در نیمه اول به دلیل طوفان شدید، تگرگ و رعدوبرق برای دقایقی طولانی متوقف شد و بازیکنان یک‌ بار راهی رختکن شدند. اما اتفاق‌های عجیب این شب تمام‌شدنی نبود، زیرا یک مرد از هواداران حاضر در ورزشگاه، تصمیم گرفت روی سقف ورزشگاه وستفالن دورتموند برود و در طول بازی هم حاضر نمی‌شد پایین بیاید. پلیس آلمان صبح یکشنبه اعلام کرد که این جوان ۲۱ ساله در نهایت با تهدید اسلحه بازداشت شد.

دو گل آلمان را کای هاورتز و جمال موسیالا در نیمه دوم و از روی نقطه پنالتی به ثمر رساندند. ایلکای گوندوگان، کاپیتان تیم ملی آلمان، در پایان مسابقه گفت معتقد است تیمش با کمی خوش‌شانسی توانست مقابل دانمارک پیروز شود. او توضیح داد: «این دیداری به‌یاد ماندنی بود. صادقانه بگویم، کمی عجیب بود. بازی بسیار نزدیکی بود و ما کمی خوش‌شانس بودیم. دانمارک در اکثر دقایق بازی به‌خوبی دفاع کرد، اما ما شایسته کسب این پیروزی بودیم. جو بسیار خوبی در ورزشگاه بود و البته من از دورتموند انتظار دیگری هم نداشتم. بازگشت به اینجا همیشه لذت‌بخش است و حالا ما بی‌صبرانه منتظریم تا دوباره در اشتوتگارت به میدان برویم.»

از حواشی دو دیدار حساس پیش‌ رو می‌توان به هشدار جالب وین رونی، اسطوره فوتبال انگلستان، به جو بلینگهام برای کنترل خشمش اشاره کرد. مهاجم سابق منچستر در گزارشی برای روزنامه تایمز به احتمال عصبانی شدن پیاپی این مهاجم جوان رئال مادرید در بازی مقابل اسلوونی اشاره کرد و گفت چنین زبان بدنی به هواداران، هم‌تیمی‌ها و سرمربی پیام بدی می‌فرستد.

انگلستان با هدایت گرت ساوت‌گیت در مرحله گروهی عملکرد قابل دفاعی نداشت و با یک برد و دو تساوی، صدرنشین گروه سوم شد، اما با خوش‌شانسی، در بخشی از جدول حذفی قرار گرفته است که با نبودن غول‌هایی همچون آلمان، اسپانیا، پرتغال و فرانسه، می‌تواند به رسیدن تا فینال امیدوار باشد.

در دیگر دیدار تماشایی روز یکشنبه نیز «لاروخا» به‌عنوان تنها تیمی که در مرحله گروهی تمامی امتیازها را کسب کرده، مقابل گرجستانی قرار خواهند گرفت که برای اولین‌ بار در این رقابت‌ها حضور دارد، اما در مسابقه قبل موفق شده است پرتغال پرستاره را با دو گل شکست دهد و شگفتی‌ساز شود. آلخاندرو گریمالدو، ستاره اسپانیا، به توانایی تیمش برای رسیدن به عنوان قهرمانی مطمئن است و به مارکا می‌گوید: «ما فقط قهرمانی می‌خواهیم و از این که به عنوان مدعی دیده شویم، استرس نمی‌گیریم. ما به فشار عادت داریم و همچنان خوب بازی می‌کنیم تا قهرمان جام ملت‌های اروپا شویم.»

در همین حال، شاید مهم‌ترین خبر حاشیه‌ای یورو ۲۰۲۴ پیشنهاد باورنکردنی پاری‌سن‌ژرمن به ستاره ۱۶ ساله تیم ملی اسپانیا و بارسلونا باشد. به گزارش روزنامه موندو دیپورتو، مدیران پی‌اس‌جی به دنبال پیدا کردن بازیکنی‌اند که بتواند جای خالی امباپه را که به رئال مادرید پیوست، در ترکیب تیمشان پر کنند و به همین دلیل حاضر شده‌اند پیشنهاد ۲۰۰ میلیون یورویی را که پیش از این برای جذب لامین یامال ۱۶ ساله ارائه کرده بودند، تا ۲۵۰ میلیون یورو بالا ببرند.

این در حالی است که مدیران بارسلونا پیش از این تاکید کرده بودند که به هیچ وجه حاضر به قبول این پیشنهاد نیستند و به فروش یامال که از او به عنوان «مسی جدید» یاد می‌شود، تمایلی ندارند.

بیشتر از فوتبال