نتیجه رسمی: تنها ۳۹ درصد شرکت کردند، پزشکیان و جلیلی به دور دوم رفتند

این کمترین میزان مشارکت رسمی در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی است.

براساس اعلام رسمی وزارت کشور جمهوری اسلامی ۲۴ میلیون ۵۰۰ هزار رای به صندوق ریخته شده است. دو روز پیش از انتخابات میزان واجدین اخذ رای ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام شده بود. به این ترتیب تنها ۳۹ درصد در انتخابات نمایشی جمهوری اسلامی شرکت کرده‌اند. از این میزان بیش از ۱ میلیون و ۵۰ هزار رای سفید یا مخدوش هم وجود داشته است. به این ترتیب حدود ۵ درصد از کل آرای همین انتخابات کم‌رمق هم مخدوش بوده است.

مسعود پزشکیان ۴۲ درصد از کل آرا، سعید جلیلی ۳۸ درصد از کل آرا، باقر قالیباف ۱۳ درصد آرا و مصطفی پورمحمدی کمتر از ۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. این کمترین میزان مشارکت رسمی در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی است.

به این ترتیب مسعود پزشکیان با حدود ۱۰ میلیون ۴۰۰ هزار رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار رای به دور دوم راه یافتند. دور دوم انتخابات برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی روز جمعه ۱۵ خرداد برگزار می‌شود.

کل آرا:  ۲۴.۵۳۵.۱۸۵ رأی

مسعود پزشکیان: ۱۰.۴۱۵.۹۹۱ رأی

سعید جلیلی:  ۹.۴۷۳.۲۹۸ رأی

محمدباقر قالیباف:  ۳.۳۸۳.۳۴۰ رأی

آرای باطله ١.٠۵۶.١۵۹

مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶.۳۹۷ رأی

نتیجه نهایی انتخابات: پزشکیان و جلیلی به دور دوم رفتند

ستاد انتخابات وزارت کشور جمهوری اسلامی نتیجه نهایی انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری در روز ۸ تیرماه را اعلام کرد. هیچ کدام از چهار نامزد این انتخابات نتوانستند نیمی از آرا را به خود اختصاص دهند. مسعود پزشکیان با حدود ۱۰ میلیون ۴۰۰ هزار رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار رای به دور دوم راه یافتند. دور دوم انتخابات برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی روز جمعه ۱۵ خرداد برگزار می‌شود. بر اساس آنچه وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرده است در انتخابات ۸ تیر کمتر از ۴۰ درصد از واجدین شرایط رای داده‌اند. این کمترین میزان مشارکت رسمی در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی است.

کل آرا:  ۲۴.۵۳۵.۱۸۵ رأی

مسعود پزشکیان: ۱۰.۴۱۵.۹۹۱ رأی

سعید جلیلی:  ۹.۴۷۳.۲۹۸ رأی

محمدباقر قالیباف:  ۳.۳۸۳.۳۴۰ رأی

آرای باطله ١.٠۵۶.١۵۹

مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶.۳۹۷ رأی

صبح روز جمعه هشتم تیر، انتخابات نظام برای تعیین نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با حضور سعید جلیلی، محمد باقر قالیباف، مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی در فضایی سرد و با مشارکت پایین آغاز شد. پس از تمدید انتخابات تا ساعت ۱۲ نیمه‌شب، و پس از آن بسته شدن صندوق‌ها و آغاز شمارش آرا، رسانه‌های حکومتی از کشیده شدن انتخابات به دور دوم با حضور سعید جلیلی و مسعود پزشکیان خبر می‌دهند. فرهیختگان در ساعات اولیه صبح شنبه، نهم تیرماه نوشت: «انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به احتمال زیاد به دور دوم کشیده خواهد شد.»

این انتخابات زودهنگام به دلیل مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری سابق در سانحه هلی‌کوپتر برگزار شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران هنگام انداختن رای خود در صندوق حسینیه «امام خمینی»، تاکید کرد که دوام حکومت نیازمند افزایش مشارکت مردم در انتخابات است.

رهبر حکومت ایران دوام، قوام و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا را نیازمند حضور مردم پای صندوق رای خواند و در ارتباط با تردید برخی از واجدین شرایط تصریح کرد: «چرا انسان برای کاری که هزینه‌ای ندارد و در عوض فوایدی نیز دارد دچار تردید باشد.»

قالیباف: برای مشارکت حداکثری از خامنه‌ای ممنونم، از جلیلی حمایت می‌کنم

محمدباقر قالیباف، کاندیدای شکست‌خورده انتخابات ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن گفت که در دور دوم انتخابات از سعید جلیلی حمایت می‌کند.

او نوشته است که دلیل حمایتش از جلیلی «نگرانی از برخی اطرافیان» پزشکیان است. مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار رای به همراه سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار رای راهی دور دوم انتخابات شده‌اند.

قالیباف در بخش دیگری از بیانیه‌اش بدون اشاره به مشارکت ۳۹ درصدی در انتخابات ریاست‌جمهوری و پشت کردن بخش عظیمی از جمعیت ایران به سازوکارهای سیاسی جمهوری اسلامی نوشت که از خامنه‌ای به خاطر «مشارکت حداکثری» مردم تشکر می‌کند.

در ادامه بخش‌های مهم از پوشش زنده ایندیپندنت فارسی از این انتخابات را می‌خوانید:

آخرین نتیجه شمارش آرا؛ انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد

آخرین آماری که ستاد انتخابات اعلام کرده است تقریبا نشان می‌دهد که بنا است جانشین ابراهیم رئیسی در جمعه آینده تعیین شود. دو چهره پیشتاز، یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به نظر نمی‌رسد بتوانند بیش از نیمی از آرای شرکت‌کنندگان محدود این نمایش را به دست آورند. نتایج جدید شمارش آرا تا این لحظه این چنین است:

کل آرای شمارش‌شده:  ۱۹.۰۶۹.۷۱۳ رأی

-مسعود پزشکیان: ۸.۳۰۲.۵۷۷ رأی

-سعید جلیلی:  ۷.۱۸۹.۷۵۶ رأی

-محمدباقر قالیباف: ۲.۶۷۶.۵۱۲ رأی

-مصطفی پورمحمدی: ۱۵۸.۳۱۴ رأی

پزشکیان از جلیلی جلو افتاد

آمار اعلامی ستاد انتخابات تا ساعت ۸:۲۰ دقیقه صبح شنبه حاکی از آن است که پس از شمارش بیش از ۱۴ میلیون رای، مسعود پزشکیان با پنج میلیون و ۹۵۵ هزار و ۸۷۱ رای در صدر است و پس از او سعید جلیلی با فاصله نزدیکی قرار دارد. آرای سعید جلیلی تا کنون پنج میلیون و ۵۶۰ هزار و ۳۲۱ رای اعلام شده است.

جلیلی از پزشکیان جلو افتاد

چهارمین بیاینه ستاد انتخابات وزارت کشور حاکی از آن است که با شمارش هشت میلیون و ۳۷۹ هزار و ۳۴۱ رای، سعید جلیلی با سه میلیون و ۵۰۵ هزار و ۱۹۱ رای از مسعود پزشکیان با سه میلیون و ۳۸۹ هزار و ۱۹۱ رای جلو افتاده است.

 

فرهیختگان: انتخابات به مرحله دوم می‌رود

فرهیختگان صبح روز شنبه با بیان اینکه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به احتمال زیاد به دور دوم کشیده خواهد شد، اعلام کرد که آرا شمرده شده تاکنون ۲۰ میلیون رای بوده و از این تعداد ۴۳ درصد به پزشکیان،  ۳۸ درصد به جلیلی و ۱۵ درصد به قالیباف رای داده اند. در این گزارش آمده است: 

آرا شمرده شده: ۲۰ میلیون رای

آرا مسعود پزشکیان ۴۳ درصد

آرا سعید جلیلی ۳۸ درصد

آرا محمدباقر قالیباف ۱۵ درصد

به گزارش فرهیختگان باتوجه به این نتیجه، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به احتمال زیاد به دور دوم کشیده خواهد شد.

۱۵ تیر، تاریخ برگزاری دور دوم انتخابات است.

 

تمدید دوباره زمان انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۲

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که زمان بسته‌شدن حوزه‌های رای‌گیری تا ساعت ۲۲ جمعه، هشتم تیر تمدید شده است. سخنگوی این ستاد درحالی دلیل تمدید مدت انتخابات را «استقبال مردمی» اعلام کرده است که بنا بر برخی گزارش‌ها از سوی خبرنگاران ساکن ایران، میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ نیز کمتر بوده است.

 

اختلال و کندی اینترنت در ایران هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری

وب‌سایت انتخاب در ایران، با اشاره به برخی از گزارش‌ها درباره اختلال و کاهش چشم‌گیر سرعت اینترنت جهانی در ایران در روز جمعه و همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، از وزیر ارتباطات دولت رئیسی انتقاد کرد و نوشت: «در حالی‌که عیسی زارع‌پور آخرین روزهای کاری‌اش را می‌گذراند، اما همچنان ناتوان از مدیریت و بهبود سرعت اینترنت است. در روز جاری سرعت اینترنت در مناطق مختلف کشور با افت شدید مواجه شده است.»

 

زمان پایان رای‌گیری باوجود خلوت‌بودن شعبه‌ها تمدید شد

با وجود گزارش‌های مختلف خبرنگاران و ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی که حاکی از مشارکت‌نکردن بخش وسیعی از مردم ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری و خلوت‌بودن اغلب شعبه‌های رای‌گیری است، «ستاد انتخابات کشور» زمان پایان انتخابات را دو ساعت، تا ساعت ۲۰ تمدید کرد.

 

اعتراض ایرانیان خارج از کشور به انتخابات جمهوری اسلامی: «هر رای، یک زندانی بیشتر»

ویدیوهای منتشر شده در رسانههای اجتماعی نشان می‌دهد که گروه‌هایی از ایرانیان در چندین کشور اروپایی، استرالیا و نیوزیلند با حضور مقابل اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی، به شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری اعتراض می‌کنند. در یکی از این ویدیوها مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در لندن، یک خودرو که بر روی آن جملات «رای نمی‌دهم» و «هر رای، یک زندانی بیشتر» نوشته شده، دیده می‌شود.

 

حقانیان خطاب به جلیلی: رای‌ها از صندوق‌ها بیرون می‌آید، نه با حقه و تزویر و ریا

وحید حقانیان، معاون امور ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی که پیش از این ازسوی شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت شده است، با انتشار ویدیویی خطاب به سعید جلیلی، نامزد انتخابات و تیم رسانه‌ای او گفت: «بیانیه کذبی با امضای این اینجانب‌ در حمایت از یکی از کاندیداها، آقای جلیلی صادر شد که فکر می‌کنم کار ستادها یا هواداران ناشی آن‌هاست. باید به فکر دیگری باشند. رای از داخل صندوق‌ها بیرون می‌آید، نه با حقه و تزویر و ریا.»

 

در ساعات پایانی انتخابات، رای‌دادن با شناسنامه قدیمی و بدون کارت ملی هم امکان‌پذیر شد

چند ساعت مانده به پایان زمان اعلام‌شده برای رای‌گیری، ستاد انتخابات کشور در ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شهروندان با شناسنامه قدیمی و بدون کارت ملی هم می‌توانند در این انتخابات تعیین رئیس جمهوری شرکت کنند.

بر اساس گزارش شماری از خبرنگاران و فعالان سیاسی حاضر در ایران، بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری در پایتخت و سایر شهرهای ایران از صبح روز جمعه تا ساعت ۱۷ با تحریم گسترده شهروندان مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد که اطلاعیه ستاد انتخابات در راستای افزایش مشارکت مردم در ساعات پایانی انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده باشد.

 

برخی ایرانیان خارج از کشور با صورت‌های پوشیده رای دادند

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تعدادی از ایرانیان خارج از کشور با چهره‌های پوشانده‌شده  برای حضور در انتخابات به‌سمت مرکز رای‌گیری جمهوری اسلامی رفته‌اند.

به گفته شاهدان عینی، «برخی ماسک زده بودند و برخی با لباس صورت خود را پوشانده بودند».

 

ممانعت از رای دادن شهروندان در انتخابات با بهانه بدپوششی
برخی رسانه‌ در ایران با انتشار تصاویری اعلام کردند مسئولان برگزاری «انتخابات ریاست جمهوری» در شعبه حسینیه ارشاد از ورود یکی از رای‌دهندگان، به‌دلیل پوشیدن شلوارک ممانعت کرده‌اند.

همچنین صبح روز جمعه رحمت‌الله بیگدلی، از فعالان اصلاح‌طلب، مدعی شده بود در شعبه حسینیه ارشاد به برخی زنان رای دهنده تذکر حجاب داده شده و به بهانه بدپوششی مانع ورود آنها به این شعبه شده‌اند.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز تایید کرده‌اند مسئولان برگزاری انتخابات در برخی شعب به رای‌دهندگان تذکر داده‌اند با رعایت پوشش مورد تایید حکومت وارد مراکز رای‌گیری شوند.

 

بازداشت دو فرد با اتهام نشر اخبار کذب انتخاباتی در اردبیل

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در جریان بازدید از برخی شعب اخذ رای « انتخابات ریاست جمهوری» در این استان از دستگیری ۲ عامل انتشار اخبار کذب انتخاباتی خبر داد.

به گفته جلال آفاقی افرادی که اخبار کذب را از « کانال‌ها و رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی» گرفته و منتشر می‌کنند، تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

آفاقی اعلام کرد در همین راستا به منظور حفظ امنیت و‌ سلامت روند برگزاری انتخابات، برای دو تن از افرادی که در فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار کذب کردند با اتهام «تشویش افکار عمومی» پرونده قضایی تشکیل شده است.

 

حضور سعید جلیلی در نمازجمعه تهران به امامت کاظم صدیقی

حضور سعید جلیلی، نامزد «چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری»، در نمازجمعه تهران و نماز خواندنش به امامت کاظم صدیقی، مورد توجه کاربران رسانه‌های اجتماعی قرار گرفت.

برخی کاربران حضور نامزدی که شعار انتخاباتی‌اش فساد ستیزی بود، در نمازجمعه با امامت صدیقی را مصداق تناقض در گفتمان او دانسته‌اند.

کاظم صدیقی پس از افشای فساد خود و فرزندانش در پرونده واگذاری «زمین منطقه ازگل» مورد خشم بخشی از اقشار مذهبی جامعه ایران گرفت که حاضر به خواندن نماز به امامت او‌ نبودند.

جلیلی صبح امروز نیز هنگام حضور در شعبه اخذ رای با اعتراض جمعی از «جوانان جبهه انقلابی» مواجه شد که مقاومت او برابر انصراف را عامل شکست احتمالی این جبهه در انتخابات می‌دانند.

 

وزیر ارتباطات از هفت مورد «خرابکاری عمدی» در خطوط فیبر نوری خبر داد

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم هم‌زمان با آغاز «انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری» از «هفت مورد خرابکاری عمدی در مسیر فیبر نوری» کشور خبر داد.

عیسی زارع‌پور روز جمعه ۸ تیرماه در بازدید از اتاق مانیتورینگ وزارت کشور با اعلام اتصال ۵۸ هزار و ۶۰۰ شعبه به سامانه‌های احراز هویت و استعلام‌های برخط اعلام کرد: «بیش از ۴۰۰ تیم پایش، ۷۰۰ هزار کیلومتر مسیر فیبر فوری را به شکل زمینی و هوایی را بررسی کردند.»

زارع‌پور همچنین از ۷ مورد خرابکاری عمدی در خطوط فیبر نوری طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت تیم‌های اتصال بلافاصله ارتباطات را برقرار کردند. به گفته زارع‌پور در برخی موارد برای خرابکاری زمین تا دو متر حفر شده بود.
طبق اعلام وزارت کشور جمهوری اسلامی روند استعلام درباره افراد رای‌دهنده در «چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری» به شیوه الکترونیک انجام می‌شود تا مشخص شود فردی که در این شعبه رای می‌دهد، در شعبه دیگری رای نداده باشد. در این دوره برخلاف دوره‌های قبل، مهر شرکت در انتخابات در شناسنامه رای‌دهندگان درج نخواهد شد.

 

درگیری مقابل ستاد اخذ رای انتخابات جمهوری اسلامی در سیدنی استرالیا

جمهوری اسلامی در شهرهای بزرگ بسیاری از کشورهای خارجی نیز به‌منظورشرکت ایرانیان مقیم آن کشورها در رای‌گیری تعیین جانشین ابراهیم رئیسی شعبه‌هایی برقرار کرده است. شعبه‌های رای‌گیری در کشور استرالیا نخستین شعبه‌هایی بودند که رای‌گیری را آغاز کردند و هم‌زمان ویدیویی از جروبحث چند خانم محجبه که برای شرکت در «انتخابات» ریاست جمهوری اسلامی به ستاد اخذ رای در سیدنی استرالیا رفته‌ بودند، با مخالفانی که در برابر همین محل تجمع کرده‌اند، منتشر شده است.
این درحالی است که پیش‌تر اعتراض ایرانیان ساکن استرالیا موجب شد مسئولان سالن درنظر گرفته‌شده برای برگزاری رای‌گیری تعیین ریاست‌جمهوری در شهر سیدنی، برنامه هشتم تیرماه را لغو کند و بنابر گزارش‌ها، سفارت جمهوری اسلامی محل برگزاری را به یکی از مراکز اسلامی خود انتقال داد. گروهی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی نیز از برنامه‌‌ریزی برای برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل محل جدید رای‌گیری خبر داده بودند.

 

رئیس قوه قضائیه انتخاب اصلح را عامل سرافرازی نظام اسلامی دانست

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، با حضور در حرم عبدالعظیم، شرکت در انتخابات را امری و سیاسی و دینی دانست و گفت: «اگر بنا بر مطالبه‌گری داریم و آینده بهتری می‌خواهیم، باید در انتخابات شرکت کنیم.»
باگذشت یک ساعت از زمان آغاز «انتخابات ریاست‌جمهوری» در ایران، محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، علامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، احمد وحیدی، وزیر کشور، و چهره‌هایی مانند صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخص مصلحت نظام، محسن هاشمی، محمدرضا عارف، علی‌اکبر ناطق نوری و همچنین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، رئیس بنیاد مستضعفان و فرمانده نیروی دریایی ارتش، از چهره‌های شناخته شده سیاسی بودند که در انتخابات شرکت کرده‌اند.

 

رهبر جمهوری اسلامی: دوام حکومت نیازمند افزایش مشارکت مردم در انتخابات است

رهبر جمهوری اسلامی در اولین دقایق آغاز روند رای ‌گیری «انتخابات ریاست‌جمهوری» رای خود را به صندوق انداخت. علی خامنه‌ای مطابق دوره‌های پیشین انتخابات در «حسینیه امام خمینی» برابر خبرنگاران حاضر شد و پس از انداختن رای خود به صندوق با ادعای اینکه روز انتخابات برای ایرانیان روز نشاط و‌ شادی است و دوام حکومت نیازمند افزایش مشارکت مردم در انتخابات است گفت: «افزایش و کثرت رای‌ دهندگان برای جمهوری اسلامی نیاز قطعی است.» رهبر حکومت ایران دوام، قوام و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا را نیازمند حضور مردم پای صندوق رای خواند و در ارتباط با تردید برخی از واجدین شرایط تصریح کرد: «چرا انسان برای کاری که هزینه‌ای ندارد و در عوض فوایدی نیز دارد، دچار تردید باشد.» طی ۵۰ روز گذشته این دومین بار است که رهبر جمهوری اسلامی جهت شرکت در انتخابات، در ستاد انتخابات کشور حاضر می‌شود.امروز محمد محمدی گلپایگانی، رئیس‌دفتر رهبر جمهوری اسلامی، نیز او را در ستاد انتخابات کشور برای شرکت در «انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری چهاردهم» همراهی کرد.

 

وزیر کشور انتخابات را مظهر اقتدار جمهوری اسلامی دانست

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم، صبح روز جمعه هشت تیرماه با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور آغاز رسمی «انتخابات ریاست‌جمهوری» را اعلام کرد. وحیدی پس از انداختن رای خود در صندوق، انتخابات را مظهر اقتدار نظام نامید و گفت: «انتخابات نشان‌دهنده بالندگی سیاسی و رشد ملت بزرگ ایران است. به این دلیل است انتخابات یک مسئله بسیار حساس و مهم است.»